Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Ska jag returnera vara till tillverkaren?

Fråga från konsument:

Hej!
Jag beställde en dator online från ett företag i Sverige. Jag var inte nöjd och utnyttjar ångerrätten. Företaget säger att det inte är några problem, men jag måste stå för fraktkostnaden själv och jag måste skicka datorn till tillverkaren i Polen. Är detta rätt? Jag har ju datorn från företaget i Sverige och tillverkaren i Polen.

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Henrik,

Nej, du ska inte behöva skicka tillbaka datorn till tillverkaren. Din skyldighet enligt lagen är att skicka tillbaka det du har köpt till företaget som du har handlat av.

Du kan däremot behöva stå för returfrakten om du blivit informerad om detta innan köpet, till exempel i villkoren du godkände i samband med köpet.

När du utnyttjar din ångerrätt har du rätt till återbetalning inom 14 dagar från att du talade om för företaget att du vill ångra dig eller att de mottagit din retur.

Läs mer om ångerrätt

Om du och företaget inte kommer överens
Undersök möjligheten att vända dig till din kommunala konsumentvägledning för ytterligare information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor