Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Vad ska jag göra om jag har utsatts för geoblockering?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!
Jag handlar ofta på internet och blir ofta utsatt för geoblocking.
Jag får inte köpa från Tyskland, Spanien m.fl för att jag bor i Sverige.
För att Geoblockeringsdirektivet ska fungera måste man kunna anmäla företag som bryter mot direktivet. Var kan man anmäla eller hur ska man gå tillväga för att få rätt (köpa)?

Stefan Lindow

Svar:

Karolin
Karolin
Juridisk rådgivare,
ECC Sverige

Hej Stefan,

Tack för ditt inlägg. Trots den nya förordningen om förbud mot geoblockering förekommer det fortfarande att konsumenter blockeras på grund av sin bosättningsort.

Här kan du läsa mer om vad som anses som geoblockering

Det är ingen rättighet att få leverans
Tänk på att förordningen inte ger dig en allmän rätt att kräva leverans från ett företag. Du kan till exempel inte kräva att ett tysk företag levererar till Sverige. Däremot ska du kunna handla från det tyska företaget och hämta det på plats eller leverera det till en adress i Tyskland (om de erbjuder leverans inom Tyskland).

Anmäl till Konsumentverket
Vill du anmäla en överträdelse mot geoblockeringsförordningen kan du göra det på Konsumentverkets webbplats. Konsumentverket är tillsynsmyndighet gällande geoblockering.

Anmäl på Konsumentverkets webbplats

Vänligen

Karolin
Juridisk rådgivare, ECC Sverige

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Just nu går det inte att ställa nya frågor i frågeforumet, men sök gärna bland våra tidigare frågor och svar. Forumet öppet för nya frågor på måndag. Välkommen åter!