Frågor och svar | Kategori: Resor

1001nattreiser i konkurs, vad gör jag?

Fråga från konsument:

Hej, Jag har köpt en resa via lets deal i Sverige, företaget bakom resan 1001nattreiser har sedan i fredags 29/11 2019 begärts i konkurs. Jag har betalat med VISA-kort och har en hemförsäkring hos folksam. Jag har pratat med folksam men försäkringen gäller inte konkurser. Kan man göra något och hur eller kan man känna sig blåst på pengarna? Har också skickat ett mail till adress som hänvisas till på företagets hemsida.

Svar:

Hej Johan,

Tack för ditt inlägg. Ja det stämmer att företaget har ansökt om konkurs den 29 november 2019. 

Kontakta banken
Då du har betalat för hotellet med ett kreditkort kan du prova att ta kontakt med din bank för att se om de kan göra en kortreklamation så att du får tillbaka dina pengar. En kortreklamation är ett sätt för banken att göra en återbetalning.

Mer information om hur kortreklamationer går till kan du få av vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Du hittar deras kontaktinformation på deras webbplats

Ansök om ersättning via resegarantin
Har du köpt en paketresa och paketresearrangören går i konkurs, kan du få tillbaka pengar via resegarantin. Alla företag som säljer paketresor måste ha en resegaranti. Det fungerar som ett skydd för dig.

Om du har köpt en paketresa och inte endast en flygstol kan du därför ansöka om ersättning via resegarantin. Du kan skicka din ansökan till den norska Reisegarantifonden. Gör det via e-post till: konkurs@rgf.no

Kontakta konkursförvaltaren
I normala fall vid konkurser kan du också rikta krav på ersättning till konkursförvaltaren när en sådan har fastställts. Vid konkurser kan det ofta vara svårt att få någon ersättning, eftersom ett konkursbo vanligtvis har andra skulder som prioriteras högre än skulder till konsumenter.

I dagsläget har ingen konkursförvaltare angetts. Vi kommer att uppdatera denna tråd när vi får mer information.

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej!

Jag har köpt en paketresa från 1001 natt resor.Stämmer det att det finns en resegarantifond?


Svar:

Hej Mikaela,

Ja,vänligen se informationen ovan i denna tråd.

Vänligen,



Fråga från en konsument

Hej, har haft telefon kontakt, samt Mail konversation med reisegarantifondet, först skulle det ta 2 veckor, sedan i mitten av januari. Nu vet dom inte hur lång tid det tar. Kommer jag få några pengar tillbaka??


Svar:

Hej Jan-Erik,

Det kan vi inte svara på. Du får kontakta reisegarantifondet och fråga vad det beror på att ärendet dröjer.

Vänligen,



Fråga från en konsument

Norsk resegaranti säger att dom måste utreda vilka som redan har fått betalt utav bank,lets deal & andra aktörer för att inte göra felaktiga utbetalningar.. När det är klart så kommer dom att börja betala ut om man har skickat in sina krav. Så hoppas det kommer pengar nu i Februari!


Fråga från en konsument

Hej! de flesta av oss har fortfarande inte fått tillbaka våra pengar! och vi har skickat all information och ringt runt som galningar, nu är det den 23 mars och vi har fortfarande inte fått någon info sedan 29 november förra året!!


Svar:

Hej Ihab,

Enligt information från André utreder Reisegarantifondet saken. Eventuella frågor kan du ställa till Reisegarantifondet.

Vänligen,



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor