Frågor och svar | Kategori: Elektronik och abonnemang

Ångerrätt för streamingtjänst?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag undrar om man har ångerrätt för streaming? Jag köpte nyligen (på företagets hemsida) ett abonnemang för att kunna titta på filmer och serier.

Klara

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Klara,

Du har troligtvis ångerrätt för streamingtjänsten. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har nyligen prövat ett ärende om ångerrätt för streamingtjänst. Nedan förklarar vi vad nämnden kom fram till.

Ångerrätt när du ingår avtal på nätet
Huvudregeln är att du har 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal på nätet, men det finns ett fåtal undantag. Digitalt innehåll som laddas ned (och därmed levereras till dig) – exempelvis spel, appar, och program tillhör ett av dem. För att undantaget ska gälla krävs att du godkänner att innehållet levereras digitalt och att det inte finns någon ångerrätt när du har påbörjat nedladdningen.

När det gäller streamingtjänster har dock ARN konstaterat att undantaget inte gäller. De anser att streamingtjänster är löpande avtal där innehållet förändras över tid, då nya filmer och serier tillkommer och gamla försvinner. Därför kan innehållet inte ses som levererat.

Du kan behöva betala för tiden du använt tjänsten
Även om du använder din ångerrätt kan företaget ha rätt att ta betalt för tiden som du har kunnat använda tjänsten. Summan ska i så fall vara en proportionell andel av priset. En förutsättning för att företaget ska kunna ta betalt är att du har fått information om ångerrätten.

Sammanfattningsvis kan du alltså argumentera för att du har ångerrätt vid streamingtjänst. Du kan däremot behöva betala för tiden du har använt tjänsten.

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till ARN för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag har råkat ut för nästan samma som det ARN konstaterade i sitt ärende 2018-05453 men enligt företaget så får jag inte nyttja min ångerrätt. De informerade inte ordentligt om min ångerrätt bland annat anser jag. Hur ska jag göra för att gå vidare? ARN har ju redan tagit upp och gett kunden rätt i ett liknande fall.

Kicki

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Kicki,

Sådana här saker måste alltid bedömas från fall till fall, så om du inte kommer överens med företaget kan du själv göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ditt ärende prövat.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor