Frågor och svar | Kategori: Resor
Amoma har gått i konkurs, vad kan jag göra?
Fråga från konsument:
Hej!
Jag bokade min hotellvistelse via Amoma, nu har företaget gått i konkurs men transaktionen är redan skedd. Amoma hänvisar till banken/kortet där transaktionen gjorts. Vad kan jag göra?
Fråga från en konsument
Hej!
Om bokningen finns kvar hos hotellet när det är dags för ankomstdagen - gäller min redan erlagda betalning då eller måste jag betala på nytt?
Svar:
Hej Christina,
Det finns inget tydligt svar på din fråga. För att ta reda på om hotellet har mottagit din betalning kan du ta kontakt med hotellet.
Om det är så att din betalning inte har nått hotellet och du har betalat med kort, kan du vända dig till kortutställaren för att göra en kortreklamation.
Du kan läsa mer om kortreklamation här
Dessutom kan du kontakta ditt försäkringsbolag för att se ifall du har någon försäkring som täcker sådana situationer, för att få tillbaka dina pengar.
Vänligen
Johanna
Vägledare, Hallå konsument
Fråga från en konsument
Hej!
Jag är också drabbad och får ingen hjälp via mitt kreditkort, bank, försäkringsbolag . Hur får jag kontakt med konkursförvaltaren?
Svar:
Hej Gunnel,
Vi har ingen information om vem som är konkursförvaltare för Amoma. Det du kan göra är att hålla koll på Amomas webbplats och se om de lägger ut någon information där om vem som är konkursförvaltare.
Vänligen
Fråga från en konsument
Samma lika här. Har oxå bokat via Amoma. Betalningen är dragen på mitt kreditkort men inget hotellrum fanns bokat när vi var på plats och då hade vi ringt innan när vi fick mejlet om att Amoma gått upp i rök. Mitt försäkringsbolag ersätter ingenting. Kreditkortsföretaget har jag inte fått något svar från ännu. Att försöka få några pengar tillbaka från ett utländskt konkursföretag känns som att leta efter en nål i rymden. Är nog bara att bita i det sura äpplet och aldrig boka med en sajt man inte känner till i fortsättningen. Trodde trots allt att dom var seriösa då dom även var anslutna hos Refunder.
Svar:
Hej Carola,
Vad tråkigt att du har blivit drabbad av detta.
Har du betalat för hotellet med ett kreditkort så har kreditgivaren också ett ansvar enligt konsumentkreditlagen. Om du vill ha mer information om det så kan du ta kontakt med vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå.
Du hittar deras kontaktinformation på deras webbplats
Vänligen
Fråga från en konsument
Har också råkat ut för Amoma. Handla inte av dem. Det går inte att få tag i dem.
Fråga från en konsument
Kom till Stockholm igår och bokat med Amoma. Kom till hotellet och ingen bokning fanns de har dock dragit pengarna men hotellet har inte fått några pengar. Fick boka ett nytt rum och betala igen. Ringde Amoma i Schweiz men kom inte fram. Här betalt med kreditkort. Hur gör jag för att få tillbaka mina pengar?
Svar:
Hej Anders,
Om du har betalat din hotellvistelse med ett kreditkort har kreditgivaren också ett ansvar enligt konsumentkreditlagen. Vill du ha mer information om det så kan du ta kontakt med vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå.
Du hittar deras kontaktinformation på deras webbplats
Dessutom kan du kontakta ditt försäkringsbolag för att se ifall du har någon försäkring som täcker sådana situationer, för att få tillbaka dina pengar.
Vänligen
Johanna
Vägledare, Hallå konsument
Fråga från en konsument
Har också drabbat av Amoma konkurs :( Jag gjorde reklamation hos kreditkort banken Jag betalade med och fick mina pengar tillbaka !
Svar:
Hej Toufic,
Vad skönt att höra att din situation löste sig!
Vänligen
Johanna
Vägledare, Hallå konsument
Fråga från en konsument
Hade tur med min bank. Gjorde en kort reklamation direkt när jag kom hem på torsdagen. På måndagen var pengarna insatta igen på mitt kreditkort.
Svar:
Hej Anders,
Vad bra att du fick tillbaka dina pengar.
Vänligen
Johanna
Vägledare, Hallå konsument
Fråga från en konsument
Hej! Någon som har amoma namn på konkursförvaltaren i switserland?
Svar:
Hej Hans,
Nej, vi har ingen information om vem som är konkursförvaltare för Amoma. Det du kan göra är att hålla koll på Amomas webbplats och se om de lägger ut någon information där om vem som är konkursförvaltare.
Vänligen
Fråga från en konsument
Har kontaktat VISA, då jag betalat hotellet med kreditkort och de har krediterat hela beloppet!
Fråga från en konsument
Swedbank visste tydligen! Men vet ej vilken konkursförvaltare
Fråga från en konsument
Också blivit drabbade, vår bokning hittar inte hotellet och vi har varit i kontakt med vår bank och dom ersätter inte, betalde med vanligt betalkort, försäkringen tar det inte heller, helt missat att dom gått i konkurs, hade varit sådär kul när vi kom till Phi Phi Don och inte hade haft något boende😢
Frågan är stängd!
Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.
Svar:
Hej Jennifer,
Först och främst bör du ta kontakt med själva hotellet du ska bo på för att se om din bokning finns kvar eller inte. Amoma är enbart en förmedlare av hotellrum, så bara för att Amoma har gått i konkurs behöver inte det betyda att din bokning har försvunnit.
Reseförsäkring
Om din bokning inte finns kvar hos hotellet längre så kan du kontakta ditt försäkringsbolag för att se om du har någon försäkring som kan täcka detta, så du får tillbaka dina pengar.
Kontakta banken
Om du har betalat för hotellet med ett kreditkort kan du prova att ta kontakt med din bank för att se om de kan göra en kortreklamation så att du får tillbaka dina pengar. En kortreklamation är ett sätt för banken att göra en återbetalning.
Mer information om hur kortreklamationer går till kan du få av vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå.
Du hittar deras kontaktinformation på deras webbplats
Kontakta konkursförvaltaren
I normala fall vid konkurser kan du också rikta krav på ersättning till konkursförvaltaren när en sådan har fastställts. Amoma är dock från Schweiz och vi har ingen kunskap exakt om hur ett konkursförfarande går till där. I nuläget har vi heller inga uppgifter om vem som är konkursförvaltare.
Vid konkurser kan det ofta vara svårt att få någon ersättning, eftersom ett konkursbo vanligtvis har andra skulder som prioriteras högre än skulder till konsumenter.
Vänligen