Frågor och svar | Kategori: Fordon

Ansvarar bilhandlaren för felaktiga uppgifter i en annons?

Fråga från konsument:

Hej.

Jag köpte bil och i annonsen stod det att det skulle vara fjärrstyrt centralås och AC. Men inget av det fungerar. Och bilhandlaren försvarar sig med att de reserverar sig för tryckfel i annonser.

Kan jag få försäljaren att åtgärda detta eller har han rätt att slippa åtgärda det?

Svar:

Hej Andreas,

Det beror på om de felaktiga uppgifterna från annonsen har rättats i ditt köpeavtal eller inte.

Uppgifter i en annons är inte bindande för ett företag, om den felaktiga uppgiften upptäckts och rättats till innan köpet genomförs. Så om bilhandlaren i ditt köpeavtal har ändrat och skrivit rätt uppgifter om bilen så finns det tyvärr inget du kan kräva.

Men om inga rättelser gjorts så är bilhandlaren bunden av uppgiften och då hjälper det inte att han friskrivit sig från felskrivningar. Då kan du alltså kräva att bilhandlaren åtgärdar felen utan kostnad.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor