Frågor och svar | Kategori: Elektronik och abonnemang

Är det okej med endast en bredbandsleverantör i huset?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag bor i en ganska nyrenoverat bostad där Telia har ett exklusivitetsavtal för bredband. Igår fick jag ett brev att mitt abonnemang kommer att höjas från 328 till 429 kr/månad. Jag har ju rätt att säga upp abonnemanget, men det finns inget annat bredbandbolag möjlig där jag bor på grund av exklusivitetsavtal.
Vad kan jag göra? Och får jag anmäla Telia för det?
Tack för hjälpen

C H

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej,

Om det är okej eller inte med enbart en bredbandsleverantör i huset är en fråga för Konkurrensverket, då det inte är något som regleras av de konsumenträttsliga lagarna som vi arbetar med.

Konkurrensverket har besvarat en liknande fråga i frågeforumet på deras webbplats. Du hittar frågan och svaret här: Endast en bredbandsleverantör i fastigheten

Om du vill ha mer information om detta kan du ta kontakt med Konkurrensverket.

Du hittar Konkurrensverkets kontaktinformation på deras webbplats

Ändrat pris för abonnemanget
Om du har bindningstid på ditt abonnemang har inte Telia rätt att ändra priset förrän bindningstiden har löpt ut.

Om du inte har någon bindningstid kan de ändra priset så länge de också informerar dig om det i så pass god tid att du har möjlighet att säga upp abonnemanget om du inte vill fortsätta med det nya priset.

Vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna har mer information om detta på deras webbplats. Telekområdgivarna är experter på frågor som rör abonnemang för bland annat bredband, och de ger kostnadsfri och oberoende vägledning inom området.

Läs mer om ändringar i avtal på Telekområdgivarnas webbplats

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor