Frågor och svar | Kategori: Kläder, skor, accessoarer

Förlorar jag ångerrätten om jag tagit bort lapparna från tröjan?

Fråga från konsument:

Hej! Jag har köpt en tröja på nätet. På tröjan satt en separat lapp som sitter fast med en plasttråd där det står "om denna lapp tas bort får tröjan inte lämnas tillbaka". Den här lappen lossnade av sig själv men alla andra lappar på tröjan sitter kvar. Nu säger företaget att jag inte får lämna tillbaka den eftersom just den här lappen saknas. Kan det verkligen stämma?

Svar:

Hej Lina,

Nej, det stämmer inte. Företaget kan inte neka dig att ångra köpet enbart för att lappen är borta.

När du köper något via nätet har du i de flesta fall ångerrätt i 14 dagar räknat från dagen efter du tog emot varan. Att lappen är borta gör som sagt inte att din ångerrätt försvinner utan du ska fortfarande kunna ångra köpet, så länge du meddelat företaget om det inom 14 dagar.

Läs mer om ångerrätt

Värdeminskningsavdrag
Om du som konsument har hanterat tröjan mer än vad som är nödvändigt för att enbart kontrollera så att tröjans egenskaper eller funktioner stämmer överens med företagets beskrivning av tröjan, kan företaget göra ett värdeminskningsavdrag när du ångrar köpet. Detta gör alltså inte att du förlorar din ångerrätt, utan du ska fortfarande kunna ångra köpet men du får i så fall inte tillbaka hela summan som du har betalat för tröjan. Det är då företaget som ska bevisa att den har hanterats på ett sätt som inte är nödvändigt för att fastställa tröjans egenskaper.

För att företaget ska ha rätt till ett värdeminskningsavdrag måste du också ha fått information om det i samband med att du gjorde köpet.

En anledning till att företag sätter sådana här lappar på kläderna kan vara för att många använder kläderna och sedan lämnar tillbaka dem, vilket inte är okej. Man får som sagt bara hantera varan på sådant sätt att man kan se att den stämmer överens med säljarens beskrivning.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Om ett företag menar att det inte går att utnyttja ångerrätten om en lapp från plagget är borttagen kan du göra en anmälan om det till Konsumentverket, eftersom det skulle kunna ses som ett oskäligt avtalsvillkor. Anmälan kan du göra på Konsumentverkets webbplats.

Till webbanmälan på Konsumentverkets webbplats

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor