Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Felbokning

Fråga från konsument:

Hej,

På Bokadirekt gjorde jag en bokning hos en fel skönhetsklinik. Bokningen gjordes med kort varsel, 19 timmar innan besöket. Jag hade bråttom och hittade företaget på Google.
Dagen efter när, en kvart innan den avtalade tiden var jag hos den kliniken som jag trodde att jag hade bokat tid hos märkte jag misstaget. Jag var på väg hem och hål på leta efter skönhetskliniken då ringde min telefon och hon som var från den klinik som jag hade bokat fel. Jag förklarade situationen och hon som jag pratade med var osäker på kravet på betalningen och skulle återkomma till mig. Jag tänkte om jag ändå måste betala kan jag lika gärna gå dit och göra behandlingen. det gick 2,5 timme och fick ett sms av henne och där stod att jag måste betala för behandlingen trotts att det är hennes fel att återkom med sent svar. Min fråga är kan hon kräva det? jag har bevis på de båda gångerna, när hon ringde och när hon sms:ade mig.

Svar:

Hej Mazoni,

Om du avbokar en tid för sent kan kliniken ta ut en avbokningsavgift för det uteblivna besöket. Om du avbokar sent kan det vara svårt att hinna boka in någon annan, vilket kan innebära en inkomstförlust för salongen om de inte debiterar dig.

Avgiftens storlek varierar men kan i vissa fall handla om hela priset för behandlingen, läs därför igenom klinikens bokningsvillkor. När du bokar tid hos en klinik godkänner du deras villkor för bokningen. Du ska kunna ta del av villkoren. Det är nämligen villkoren som styr vad du har rätt till vid en avbokning.

Läs mer om reglerna i vår artikel om skönhetsbehandlingar

Om du och kliniken inte kommer överens
Om du och kliniken inte kan komma överens angående avbokningsavgiften erbjuder de flesta kommuner konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och kliniken ändå inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej, tack för ditt svar. Jag hade inga möjligheter att avboka oavsett. Jag hade bokat 19 timmar innan och enligt Bokadirekt om man ångrar sig tiden/köpet ska avbokningen göras inom 24 timmar! Jag ångrade mig köpet när jag fick veta att jag hade bokat fel. Om jag hade fått veta att jag var betalningsskyldigt hade jag gjort behandlingen eftersom det fanns gott om tid och kliniken log nära där jag bor. De hörde av sig efter 2,5 timme då hade jag inget chans att få behandlingen. Jag har varit på deras hemsida men det står inga informationer om ångerrätten eller annat.
Jag pratade med nån hos Konsumentverket och de tipsade mig till ARN och det ska jag göra.


Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor