Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Reklamation för avgifter av importpaket - Postnord

Fråga från konsument:

Jag undrar om PostNords svar gällande deras avgifter av importpaket är rimlig?

De menar i mejl jag har fått att jag som mottagare av ett paket från USA skall betala moms och hanteringsavgift (detta är ju fullt rimligt såklart)

MEN de menar även att om PostNord slarvar bort paketet från att det lämnar tullen och skall levereras till mig , så har jag ingen rätt att reklamera moms och hanteringsavgift.

Är det rimligt att jag fortfarande skall behöva betala moms och hanteringsavgift på ett paket jag aldrig får?

Svar:

Hej Angela,

Här hamnar du som konsument i en jättetråkig situation som jag förstår känns frustrerande.

Vad betalar du för?
Det PostNord gör är att utföra en moms- och tulldeklaration för vilket de tar ut en avgift. Så länge den tjänsten är utförd kan det nog tyvärr bli svårt att invända mot den.

Problemet för konsumenter
Vad gäller det försvunna paketet så blir det annorlunda. Om den amerikanska säljaren exempelvis har en svensk sida eller på annat sätt tydligt riktar sig mot svenska kunder så är huvudregeln att de ansvarar för varan tills den levererats till dig. Detta gäller dock inte om du handlar av en amerikansk säljare där det inte finns någon tydlig koppling till svenska konsumenter, exempelvis om företaget har en webbplats på engelska och erbjuder frakt över hela världen. Då är det däremot du som konsument som bär ansvaret för varan efter att den lämnats till transportören och säljaren kan därför inte hållas ansvarig om den försvinner under frakten. Ansvaret för varan övergår alltså till dig när den amerikanska säljaren lämnar ifrån sig den till transportbolaget. Problemet blir att ansvaret för varan ligger hos dig, trots att du förmodligen inte har något avtal med det företag som transporterar varan och därför inte har någon möjlighet att klaga till transportbolaget om något går fel.

Du kan såklart ändå prova att kontakta säljaren och höra om de kan framföra ditt klagomål för att på så vis få tillbaka dina pengar, företag är ju ofta måna om sina kunder.

Vad kan du göra?
Om du betalat med ett kreditkort så kan du göra en kortreklamation till kreditgivaren för att försöka få tillbaka pengarna den vägen om varan ej kommer fram. Så ta gärna kontakt med kortutgivaren för att fråga mer om en kortreklamation.

Här kan du läsa mer om att hur kortreklamationer fungerar

Du kan också ta en titt på Tullverkets webbplats där de ger information om hur du kan få tillbaka pengar för tull och moms om något går snett

Vänligen



Fråga från en konsument

Samma för mig. Beställde flera paket från Kina. Betalade avgiften till Post Nord. När jag inte fick paketen sa de att jag skulle vänta och att det snart skulle komma för att de hade mycket paket att hantera. När jag nästa gång kontaktade dem fick jag besked om att de fått paketen och tagit ut avgift för paketen men att de inte hittade paketen. Trots det fick jag inte tillbaka pengarna för de avgifter jag betalat till posten, utan de sa att jag skulle kontakta företaget i Kina, för att reklamera. Detta trots att posten alltså erkänner att de haft paketen på sitt lager och slarvat bort dem.


Fråga från en konsument

Samma för mig. Först sa Post Nord att de hade förseningar i sin hantering. Sedan att de inte hittade paketet. Kontakta säljaren fick jag bara till svar.
Detta är så dåligt agerande.


Svar:

Hej Anders,

Jag förstår att det känns frustrerande att paket försvinner på vägen till dig och att bli hänvisad till avsändaren. Men som min kollega David skriver är det så du måste göra, alternativt att kolla upp möjligheten att göra en kortreklamation.

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor