Frågor och svar | Kategori: Kläder, skor, accessoarer

Ångrat mig och varan försvann under returen, vem ansvarar?

Fråga från konsument:

Jag beställde jag en tröja på nätet, men när den kom hade jag redan hittat en liknande i butik så därför ångrade jag mig och ville returnera. Jag använde företagets egna retursedel och det fraktbolag som de hänvisade till. Jag fick ett inlämningskvitto när jag lämnade in paketet. Efter några veckor fick jag en påminnelsefaktura och när jag kontaktade företaget säger de att de inte har fått någon retur, och att jag därför måste betala tröjan. Är det verkligen jag som ansvarar för det här? Företaget säger att jag förmodligen har paketerat tröjan fel och att den t.ex. har fastnat någonstans på grund av det, eller att retursedeln inte var tillräckligt fastsatt. När jag lämnade in paketet var det ingen som sa något om att paketet eller retursedeln skulle vara felaktig. Vad gäller??

Svar:

Hej Camilla,

Vad bra att du frågar. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har nyligen prövat några liknande fall och jag har försökt att kortfattat sammanfatta vad de kom fram till nedan. ARN är en myndighet som avgör tvister mellan privatpersoner och företag, så dit kan du vända dig om du inte kommer överens med företaget.

Företaget ansvarar för varan
När du använder din ångerrätt och ska returnera varan till företaget, menar ARN att företaget ansvarar för varan från det att du lämnar den till transportören. I praktiken innebär det att du normalt sett inte kan hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten.

Företaget måste kunna visa att du har varit vårdslös
För att du ska kunna bli ansvarig om paketet skadas eller försvinner krävs att du har varit vårdslös. Det skulle exempelvis kunna handla om att du har paketerat varan på ett otillräckligt sätt eller adresserat den felaktigt. Här är det dock upp till företaget att kunna bevisa att du har varit vårdslös. Har transportören inte anmärkt på varken paketering eller retursedel kan du argumentera för att du inte har varit vårdslös.

Om ni inte kommer överens
Som jag nämnde tidigare utgår den här informationen från ARN:s resonemang i liknande fall, men det kan självklart finnas omständigheter i varje enskilt fall som påverkar bedömningen. Om du och företaget inte kan enas om en lösning kan du alltså göra en anmälan till ARN för att få en bedömning av din situation. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Jag vill också tipsa dig om att de flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej! Finns ARNs domar att läsa någonstans? Beroende på var man läser så tycker jag frågan tolkas annorlunda beroende på vem som läser den. Br


Svar:

Hej Jens,

Du kan kontakta ARN och begära ut handlingarna ifrån alla ärenden som ARN avgjort, då de är allmänna handlingar. Det finns två vägledande beslut som rör denna fråga; 2017-11943 och 2017-10274.

Kontaktuppgifter till ARN

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej

Jag befinner mig i en liknande situation. Hur gick detta sedan? Tacksam för svar.


Fråga från en konsument

Enligt lagkommentarerna till distansavtalslagen bör konsumentköplagens innehåll verka utfyllande på frågan om risken för varan vid nyttjande av ångerrätt, dvs. att konsumenten ansvarar för varan tills dess den nått säljaren. Oerhört märkligt att man inte valt att reglera en så pass viktig och enkel detalj i DAL. Politikerna sover på konsumentfrågor.


Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor