Frågor och svar | Kategori: Resor

Kompensation vid flygförsening med turkiskt flygbolag?

Fråga från konsument:

Vi drabbades av flygförsening när vi skulle åka hem från Antalya i Turkiet till Landvetter. Förseningen var på mer än 4 timmar. Flygbolaget är Freebird. Omfattas Freebird av EU regler för ersättning?

Svar:

Hej Patrik,

För att EU-förordningen ska gälla så måste du antingen resa ut från ett EU-land, eller in till ett EU-land med ett flygbolag som är registrerat inom EU.

Om du reste med ett turkiskt flygbolag från Turkiet till Sverige gäller alltså inte EU-förordningen som bland annat ger dig rätt till kompensation för förseningar och inställda flyg.

När det gäller just Turkiet så finns dock turkiska regler som kan ge dig rätt till kompensation istället för EU-förordningen. De turkiska bestämmelserna påminner om bestämmelserna i EU-förordningen.

För att ställa krav på kompensation måste du i första hand ta kontakt med flygbolaget som du reste med. Om du inte får någon kompensation eller om flygbolaget inte svarar på ditt klagomål inom 6 veckor kan du gå vidare med ärendet till The Turkish Directorate General of Civil Aviation (DGCA).

Du hittar mer information om detta på DGCAs webbplats

På DGCAs webbplats finns också ett anmälningsformulär som du kan använda 

Anmälan kan du göra på engelska.

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej! Den 30 juni 2022 gjorde jag en resa från Köpenhamns flygplats till Teheran Imam Khomeini International Airport med min familj. Vi bytte plan för vårt anslutningsflyg i Istanbul på Sabina Gokcen flygplats. I Köpenhamn fick jag boardingkort med fel namn vid incheckningsdisken. Vi fick två av samma boardingkort för samma flyg till en av mina döttrar Elena Youssefi och min man Daniel Youssefi (jag har lagt till bilagor till boardingpassen). Min son Sam Youssefi fick inte ens ett boardingkort för flyget från Istanbul till Teheran. Vid gaten i Köpenhamn blev vi tillsagda att gå och fixa problemet med fel namn på mitt boardingkort i Istanbul. Och så gick vi alla ombord på det planet som var inställt för avgång kl 13:00. När vi kom till Istanbul behövde de se våra boardingkort för vårt anslutningsflyg innan de gick igenom säkerhetskontrollen, så vi blev tillsagda att gå till Turkish Airlines-disken i närheten. Vid skrivbordet förklarade vi vårt problem och visade att vi faktiskt hade köpt en biljett i mitt namn men fick ett fel boardingkort i Köpenhamn. Men vi fick ändå veta att vi behövde köpa en ny biljett från Istanbul till Teheran för att gå ombord på planet. Även om det var kvinnan vid incheckningsdisken i Köpenhamn som inte checkade in mig korrekt. Vi hade i princip inget annat val än att köpa en ny biljett. I Iran gick vi till Turkish Airlines kontor i Teheran den 9 juli, där de sa åt oss att skriva denna feedback. Vi fick också veta att jag, Tina Azam Daryaei, inte kan använda min biljett för vårt returflyg eftersom de utgående flygen räknas som utebliven ankomst eftersom vi köpte en ny biljett i Istanbul, men jag gick ombord på planet och gjorde resan. Jag har kommit hit med min man och tre barn och måste återvända tillsammans med dem. Turkish Airlines Ville inte hjälpa oss och blev tvungen att köpa en flygbiljett till för att kunna resa tillbaka hem med mina barn och min man.

Tina

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Tina

Vilken tråkig situation.

Som jag förstår det uppstod problemet vid gaten i Köpenhamn.

Om det var flygplatsens personal som gjorde fel kan du först klaga skriftligt till flygplatsen i Köpenhamn och kräva skadestånd för de extra kostnaderna (nya biljetter) du fått på grund av felet. Om de vägrar ta ansvar för felet kan du pröva att kontakta ECC Sverige
Här hittar du information om ECC Sverige
Du behöver dock bevis för var felet uppstod.

Om det var flygbolagets personal i gaten kan du klaga till flygbolaget. Om det var Turkish airlines som var första flygbolag och eftersom jag förstått att de inte vill hjälpa dig skulle du kunna göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att pröva om kan få skadestånd för dina extra utgifter. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor