Frågor och svar | Kategori: Resor

Kompensation vid flygförsening med turkiskt flygbolag?

Lyssna

Fråga från konsument:

Vi drabbades av flygförsening när vi skulle åka hem från Antalya i Turkiet till Landvetter. Förseningen var på mer än 4 timmar. Flygbolaget är Freebird. Omfattas Freebird av EU regler för ersättning?

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Patrik,

För att EU-förordningen ska gälla så måste du antingen resa ut från ett EU-land, eller in till ett EU-land med ett flygbolag som är registrerat inom EU.

Om du reste med ett turkiskt flygbolag från Turkiet till Sverige gäller alltså inte EU-förordningen som bland annat ger dig rätt till kompensation för förseningar och inställda flyg.

När det gäller just Turkiet så finns dock turkiska regler som kan ge dig rätt till kompensation istället för EU-förordningen. De turkiska bestämmelserna påminner om bestämmelserna i EU-förordningen.

För att ställa krav på kompensation måste du i första hand ta kontakt med flygbolaget som du reste med. Om du inte får någon kompensation eller om flygbolaget inte svarar på ditt klagomål inom 6 veckor kan du gå vidare med ärendet till The Turkish Directorate General of Civil Aviation (DGCA).

Du hittar mer information om detta på DGCAs webbplats

På DGCAs webbplats finns också ett anmälningsformulär som du kan använda 

Anmälan kan du göra på engelska.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor