Frågor och svar | Kategori: Mobil, tv, bredband

Kan företag friskriva sig från fel i mjukvara?

Fråga från konsument:

Hej!
Den 25 mars i år köpte jag en Samsung mobil på Elgiganten Phonehouse, Västermalms Gallerian, Sthlm, eftersom min gamla var uttjänt och jag som rörelsehindrad använder mobilen som ett hjälpmedel vid vistelse utanför hemmet. När jag laddar den idag blir den het. Idag har jag besökt Elgiganten Phonehouse, som själva inte kunde lösa mitt problem idag. De hänvisade mig till Elgiganten Kungsgatan, Stockholm. Väl där fick jag reda på att om jag ville ha mobilen lagad skulle det gå på garantin om det är ett hårdvarufel och om det är ett mjukvarufel ska jag stå för kostnaden. Hur ska jag, som är tant, kunna kontrollera var felet är?
Jag blev rosenrasande eftersom detta är ett utmärkt sätt att försöka lura pengar av gamla tanter. Tacksam för svar!

Svar:

Hej Gunilla,

Vad tråkigt att mobilen krånglar. Nedan har jag sammanfattat hur dina rättigheter enligt lag ser ut, och jag hoppas att du kan komma vidare med hjälp av informationen.

Konsumentköplagen ger dig rätt att klaga
Oavsett om du har fått garanti eller inte har du alltid rätt att reklamera, alltså klaga, om varan du har köpt är felaktig. När du som privatperson köper en vara av ett företag har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Du kan reklamera så kallade ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns redan vid köptillfället. Det kan till exempel handla om ett tillverkningsfel. Ibland visar sig felet först en tid efter köpet, det kan fortfarande vara ursprungligt.

Extra starkt skydd de första sex månaderna
Fel som visar sig inom de första sex månaderna från köpet ses automatiskt som ursprungliga fel, det vill säga fel som företaget ansvarar för. Under den perioden är det företaget som måste kunna bevisa att felet inte fanns i varan när de sålde den (till exempel att du har orsakat felet) för att kunna säga nej till din reklamation. Om du efter köpet skulle ha installerat program eller liknande som har orsakat fel kan företaget gå fria från ansvar, men det är alltså företaget som ska kunna bevisa att så är fallet.

Precis som du säger kan det vara svårt att bevisa om det är mjukvaran eller hårdvaran det är fel på. En telefon är en komplicerad vara där mängder av komponenter och olika typer av mjukvara (som operativsystem, övriga program, drivrutiner och liknande) ska fungera ihop. Men – det viktiga i det här fallet är alltså att känna till att det är företaget och inte du som har bevisbördan, på grund av att det är mindre än ett halvår sedan du köpte telefonen.

Du kan hänvisa till din reklamationsrätt istället för garanti
Det är frivilligt för företag att lämna garantier. Det innebär att garantier kan se olika ut, att de kan täcka in olika saker och vara olika långa. Det är alltså okej för företag att begränsa sitt garantiåtagande för vissa delar i varan, exempelvis för mjukvara.

Däremot finns det inga sådana undantag i konsumentköplagen. Den tar hänsyn till varan i sin helhet, så om mjukvaran fanns installerad på telefonen redan från köpet är det inte möjligt för företaget att friskriva sig från fel i mjukvaran.

Håll skriftlig kontakt med företaget
Tänk på att det kan vara bra att försöka hålla kontakten med företaget skriftligen, exempelvis via mejl. Då kan du enkelt visa att du har klagat och vad ni har diskuterat.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Du är alltid välkommen att höra av dig igen om du har fler funderingar.

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor