Frågor och svar | Kategori: Obeställd vara

Fått varor från Supershopping som jag inte beställt, vad gör jag?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej! Jag har fått Omega 3 kapslar samt fakturor från Supershopping fast jag ALDRIG har beställt något från dem.Man kan inte få tag i det företaget på något sätt ! Nu har det gått till Inkasso. Bolaget befinner sig i Estland. Hjälp mig snälla, jag är frustrerad. Hur ska jag gå till väga ?

Svar:

Hej Mirna,

Tack för ditt inlägg.

Om du aldrig har beställt något från Supershopping eller tackat ja till ett erbjudande ifrån dem är du naturligtvis inte skyldig att betala för varken varorna eller frakten tillbaka.

Du ska kontakta företaget via e-post och berätta att du inte har gjort en beställning och att du därför inte tänker betala. Detta kallas för att bestrida en faktura. Det viktigaste är inte att de svarar, utan att du kan bevisa att du har berättat för företaget att du inte kommer betala.

På deras webbplats anger företaget mejladressen mail@supershopping.se där du kan kontakta dem.

Om du har fått ett inkassokrav så är det viktigt att du kontaktar också inkassoföretaget skriftligen och berättar vad som har hänt och att du inte tänker betala.

Läs gärna mer om att bestrida ett inkassokrav i vår artikel.

Vänliga hälsningar



Fråga från en konsument

Mailadressen fungerar inte!


Svar:

Magnus
Magnus
Juridisk rådgivare,
ECC Sverige

Hej Eva,

Den enda e-postadress vi hittar är mail@supershopping.se. Om du får ett felmeddelande när du mejlar dit är det ändå viktigt att du sparar en kopia på mejlet du skickade samt en kopia på felmeddelandet du fick åter.

Kontaktformulär finns även på http://www.supershopping.se/kontakta_oss_2. Tänk på att spara en skärmbild på det ifyllda kontaktformuläret innan du skickar det. Det går bra att skicka ångerrätts- och uppsägningsmeddelande samt bestridande via kontaktformuläret oavsett vad Supershopping skriver på kontaktsidan.

Det är också viktigt att du också mejlar kopia på bestridandet till inkassoföretaget och ber dem skicka vidare till Supershopping. Be även inkassobolaget om fungerande kontaktuppgifter till Supershopping.

Det viktiga i denna situationen är att du i efterhand kan bevisa att du skickade meddelandet, när det skickades samt vad det innehöll. Av denna anledning ska du spara alla mejl och skärmbilder på meddelanden till och från Supershopping samt inkassobolaget.

Med vänlig hälsning,

Magnus
Juridisk rådgivare, ECC Sverige

Fråga från en konsument

Fått varor från supershopping Acai Super Body, jag så upp mitt abonnemang men efter tre månader fick jag en brev med faktura plus nytt paket. Vad ska jag göra? och på fakturan står det att jag kan inte returneras. Hjälp

Serkan Cörut

Svar:

Robin
Robin

Hej Serkan,

Först och främst ska det sägas att om ett avtal är uppsagt har du som utgångspunkt inte en skyldighet att betala för ytterligare leveranser och ett företag ska heller inte skicka varor som du då inte har beställt. Det man ska tänka på är att man ibland har en uppsägningstid eller bindningstid, så man bör kontrollera om avtalet är uppsagt enligt villkoren. Man bör även ha sparat ett bevis på att man har sagt upp avtalet. Har man utnyttjat sin ångerrätt är det även viktigt att man har sparat bevis på detta, så som meddelandet till företaget.

Läs mer om ångerrätt

Har du därmed fått varor trots att du inte längre har något avtal (för att det är uppsagt) kan en ny leverans ses som en obeställd vara. För detta ber jag dig se inlägget ovanför från min kollega Gustaf som förklarar hur man kan hantera en obeställd vara.

Vänligen

Robin

Fråga från en konsument

Hej. Jag fick av Suppershopping ett Mail som stod så här( du har sagt upp ditt abonnemang sent,du har mottagit information angående detta i en uppsägningmail,eftersom abonnemang blev uppsagt sent gäller uppsägning efter nästa leverans som är den du har mottagit nu. Du är förpliktigad att betala för den). Men jag har inte fått nått uppsägningmail från supershopping. Ska jag betala eller inte, om jag betalar finns det risk att jag får nytt paket eller blir det slut. Vad ska man göra. Jag vill att det ska sluta och fakturans tid tar slut denna vecka :(((

Serkan Cörut

Svar:

Iwona
Iwona
Juridisk rådgivare,
ECC Sverige

Hej Serkan,

Du bör kontrollera villkoren för uppsägning för att själv bedöma om din uppsägning kom i tid eller för sent.

Om du inte kunde ångra köpet och inte heller är avtalet uppsagt bör du betala fakturan och säga upp enligt villkoren. Därefter bör företaget inte skicka några varor och du behöver inte betala ytterligare fakturor.

Vänligen,

Iwona
Juridisk rådgivare, ECC Sverige

Fråga från en konsument

Hej
Detta har också hänt mig och jag funderade ett tag på att betala fakturan, men varför ska man bli tvingad till det? Man kan ju tycka att det borde finnas grund för att blockera denna typ av företag även hos inkassobyråer. Speciellt när det handlar om ren bluff och väldigt många är drabbade. Gissar nog att företaget inte ens säljer några riktiga produkter. Hur man än vrider på detta så blir mottagaren av bluffen den som förlorar, både tid och ibland också pengar.

Andreas

Svar:

Iwona
Iwona
Juridisk rådgivare,
ECC Sverige

Hej Andreas,

Om du inte har gjort en beställning, behöver du inte betala för några varor. Om du redan har fått ett inkassokrav, bör du bestrida fakturan till säljaren och även inkassokravet till inkassobyrån.

Vänligen,

Iwona
Juridisk rådgivare, ECC Sverige

Fråga från en konsument

Tack för svaret. Polisanmälan är gjord, fakturan har bestridits mailledes, på hemsidans forum samt i returpost med fakturakopia och varor. Troligt så är alla adresser fake. Polisanmälan är gjord.

Andreas

Fråga från en konsument

Fick idag en försändelse från Supershopping, Estland.
Har aldrig beställt något därifrån. Bör jag polisanmäla eller räcker det med att jag skickat ett meddelande till dom där jag skriver att jag inte tänker betala. Tycker det känns riktigt obehagligt.

Lena Hauptman

Svar:

Iwona
Iwona
Juridisk rådgivare,
ECC Sverige

Hej Lena,

Du bör bestrida att du har gjort en beställning om du inte har beställt varor från företaget.

En polisanmälan är aktuellt om du känner att du har utsatts för bedrägeriförsök.

Vänligen,

Iwona
Juridisk rådgivare, ECC Sverige

Fråga från en konsument

Fått en försändelse som jag inte beställt försökt att avbeställa samt meddela går inte att komma in på deras mailadress finns inget telefonnummer vad göra?

Kerstin Treslow

Svar:

Karolin
Karolin

Hej Kerstin,

Om du har försökt att mejla företaget men mejlet går inte fram är det viktigt att du sparar en kopia av mejlet så att du kan visa att du har meddelat att du inte har beställt något.

Vänligen

Karolin

Fråga från en konsument

Hej,
Någon har beställt varor i mitt namn till mig med min kreditkort som jag inte hade märkt är borta.Jag har själv inte beställt .
Jag har mailat och informerat dom om det. Dom svara inte på mina mail.
Har spärrat kortet och pratat med min bank. Måste jag betala då de har beställts via mitt kort?

Tanni

Svar:

Iwona
Iwona
Juridisk rådgivare,
ECC Sverige

Hej Tanni,

Nej, om du inte själv har beställt varorna, så har du inget avtal med företaget.
Säljaren kan då invända att det var du som har beställt, då ditt kort har använts. Du kan göra en polisanmälan och bifoga den till ditt bestridande till företaget.

Vänligen,

Iwona
Juridisk rådgivare, ECC Sverige

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor