Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Kan företaget säga nej till tidig uppsägning?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har ett abonnemang med Zinzino om hälsoprodukter. Jag har betalat 4 av 6 leveranser. Jag har sagt upp abonnemanget efter fullföljd 6:e betalning. Men de accepterar inte min uppsägning utan ber mig återkomma efter min 5:e betalning. Då har jag en månads uppsägningstid, enl deras svar på min uppsägning. Är det verkligen inte möjligt att göra uppsägning tidigare, då jag ända fullföljer avtalet med 6 leveranser (bindningstiden)?

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Lars,

Nej, du kan säga upp avtalet när du vill så länge du fullföljer det ni har avtalat om, i ditt fall att du betalar för sex leveranser. Företaget bör ha ett system som gör att de kan ta emot och hantera uppsägningar.

Att begränsa konsumenters möjligheter att göra uppsägningar kan ses som oskäligt avtalsvillkor. Du kan anmäla oskäliga avtalsvillkor till Konsumentverket.

Läs mer om anmälan och hur du gör den på Konsumentverkets webbplats


Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag har precis samma problem med zinzino. De säger nu också att första betalningen startfakturan inte ingår i månadsbetalningarna. Och jag kan inte säga upp mitt abonnemang innan bindningstiden går ut trots att jag är beredd att betala för bindningstiden. Så är det ju 30 dagars uppsägning också.


Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Linda,

Precis som vi har förklarat i svaret ovan ska du ha möjlighet att säga upp avtalet när du vill. Om företaget påstår något annat kan du anmäla det till oss.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

hej,
jag har bara tagit emot mitt starkpaket, vilket är betalat och klart, har fått besked att jag ska retunera mina varor. men eftersom inte startpaketet ingår i abonnemanget så kan jag ju säga upp det utan problem ?, jag tycker inte jag fick ett rakt och bra svar på den frågan då jag pratade med dom och får inte svar på mail fast jag har mailat dom flera gånger.

Kinna

Svar:

Christine
Christine
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Kinna,

Du kan ångra abonnemanget inom din ångerrättsperiod.

Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför säljarens affärslokal. Ångerfristen börjar löpa dagen efter du tagit emot dina varor. Om du ångrar dig ska du sända tillbaka varorna och företaget ska ge tillbaka dina pengar.

Om du vill säga upp avtalet efter att ångerrätten har löpt ut måste du först ta reda på hur länge du är bunden av avtalet. Är du bunden under till exempel 12 månader eller finns ingen bindningstid? Meddela din uppsägning via e-post så har du även bevis på att du har gjort en uppsägning.

Om du och företaget inte kommer överens

De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen,

Christine
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor