Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Ångerrätt vid köp av parkeringsbiljett?

Fråga från konsument:

Hej!

Undrar om man har rätt att ångra ett köp av parkeringsbiljett? Och är det någon skillnad om man köper den via automat eller via sms?

Svar:

Hej Carola,

Nej, du har inte ångerrätt enligt lag när du köper en parkeringsbiljett.

Om du köper biljetten via biljettautomat
Det finns några undantag från ångerrätten, och ett av dem gäller för avtal som ingås med hjälp av en automat.

Om du köper biljetten via sms
Det finns även undantag från ångerrätten som gäller köp av tjänster som utförs vid ett enda tillfälle, och fullgörs genom användandet av exempelvis telefon eller internet. Att använda telefonen för att köpa en sms-biljett skulle kunna ses som ett mellanting mellan köp i automat (där telefonen utgör automaten) och köp av en tjänst som fullgörs genom att använda telefonen.

Viktigt att känna till är att våra svar utgår från hur lagstiftningen ser ut, men företag kan självklart välja att ha generösare villkor än vad lagen säger.

Vänligen

Fråga från en konsument

Hej! Finns ångerrätt när man hyr en parkering som t.ex. hyr en månadsparkering i ett garage inne i stan vid jobbet och vill ångra sig inom 14 dagar?

Svar:

Hej Markus,

Ja, om du hyr en månadsparkering så ska du kunna ångra köpet inom 14 dagar. Detta förutsätter dock att du har ingått avtalet på distans och att du har ingått avtalet som privatperson och inte i egenskap av näringsidkare.

Vad är ett distansavtal?
Med distansavtal menas att du exempelvis har ingått avtalet via nätet eller över telefon. Har du ingått avtalet på plats på parkeringen har du ingen ångerrätt eftersom du i så fall inte har ingått avtalet på distans.

Företaget kan ha rätt till ersättning
Om du har hunnit använda parkeringen innan du har meddelat företaget om att du vill utnyttja ångerrätten kan företaget ha rätt till ersättning för den tid som du hunnit använda parkeringsplatsen. Det är alltså inte säkert att du kan kräva tillbaka hela betalningen om du utnyttjar ångerrätten.

Vänligen

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor