Frågor och svar | Kategori: Mobil, tv, bredband

Gäller konsumentköplagen vid köp utomlands?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!
Jag ska köpa en dator från en apple-butik i Australien.
Gäller konsumentköplagen vid köp utomlands?
Mer specifikt, om det skulle visa sig vara något fel på datorn efter två år, kan jag då reklamera den och få den lagad gratis i Sverige?
Tack!

Svar:

Hej Emelie,

Köper du en vara från en butik utanför EU är det inte säkert att du skyddas av EU:s konsumentlagstiftning. Om du köper en vara på plats i en butik i ett annat land så gäller inte svensk lagstiftning. Vid köp på distans, till exempel via internet, är det inte lika klart.

Om butiken vänder sig mot svenska konsumenter, exempelvis om företaget marknadsfört sig i Sverige till svenska konsumenter eller om språket på butikens webbsida är på svenska, så ska företaget förhålla sig till svensk lagstiftning. Kolla då med butiken om det finns något företag i Sverige eller inom EU som kan hjälpa till om problem uppstår.

Om du och företaget inte kommer till en lösning vid en tvist kan du i sådant fall göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det finns dock inga garantier att företag utanför EU kommer att följa ARN:s rekommendationer.

Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats 

Vänder sig företaget inte mot svenska konsumenter så gäller i regel lagstiftningen i det land där företaget finns. I detta fall är det inte säkert att du har rätt att reklamera varan på samma sätt som om säljaren fanns i ett EU-land. Ta därför reda på vilken policy företaget har och försök att få information om reklamationer och säljarens ansvar för eventuella fel. Det kan skilja sig mycket mellan olika länder. Det kan också vara klokt att ta reda på om en garanti följer med i köpet.

Läs mer här om vad som gäller när du handlar på sajter utanför EU.

Uppstår det problem med ett internetköp från ett företag utanför EU kan du uppmärksamma problemet genom att klaga via webbplatsen econsumer.gov. Webbplatsen är skapad av konsumentmyndigheter i ett flertal medlemsländer, däribland Sverige, som ingår i nätverket International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN).

Vänligen,



Fråga från en konsument

Hej Johan!
Tack för ditt svar. Jag har en följdfråga till detta:
Jag förstår att svensk lagstiftning inte gäller utomlands, men Apple-butiker finns även i Sverige och de säljer samma produkter. Borde inte konsumentköplagen gälla då?


Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Emelie,

Nej, eftersom i detta fall så har du ditt avtal med butik i Australien och då gäller australisk lagstiftning.

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor