Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Får Vitality Club kräva pengar när jag bara tackat ja till ett gratisprov?

Fråga från konsument:

Hej jag har beställt gratis prover och kommit med i något dyrt abonnemang som inte fram kom förrän jag fick andra paketet med en faktura och lapp som stod att ångers tiden har gått ut. Och företaget säger samma sak bara hur går jag till väga?

Svar:

Hej Robin,

Tack för din fråga. Ibland händer det tyvärr att konsumenter hamnar i någon form av abonnemang efter att ha tackat ja till ett erbjudande om gratisprodukter eller liknande. På nätet och framför allt i sociala medier är det vanligt med erbjudanden på billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer eller abonnemang.

Kontakta företaget
Om du inte har godkänt några villkor om medlemskap kan du klaga till företaget genom att exempelvis skriva ett mejl. I mejlet förklarar du varför du inte tycker att du är bunden av medlemskapet, bestrider (protesterar mot) fakturan och begär återbetalning. Om företaget påstår att du har tackat ja till ett medlemskap måste de kunna bevisa det. Om företaget tar hjälp av ett inkassobolag för att försöka få betalt kan du bestrida detta på samma sätt som en felaktig faktura.

Läs om hur du bestrider en felaktig faktura

Om företaget kan visa att du har godkänt villkor om medlemskap kan du ändå ha möjlighet att ångra avtalet. Som huvudregel har du 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal på distans, exempelvis över nätet eller telefon. Om du ångrar avtalet inom rätt tid är du inte bunden av avtalet och har heller ingen skyldighet att betala.

Läs mer om ångerrätt

Spara dokumentation
Tänk på att spara all dokumentation, exempelvis de mejl du skickar till företaget. Om du inte har ingått något avtal, har använt din ångerrätt eller har sagt upp avtalet får företaget inte dra pengar från ditt konto eller skicka nya fakturor. Om du får en faktura som du anser saknar grund kan du bestrida fakturan och samtidigt förklara varför du inte anser att du är skyldig att betala.

Vänligen



Fråga från en konsument

Jag vill inte produkter. Hur kan jag returnera dem?


Svar:

Hej Abbarah,

Tack för din fråga.

Om du inte vill ha en vara bör du i första hand kontakta företaget i enlighet med svaret ovan. Du bör även i sådant fall fråga företaget hur och var du ska returnera varan. Detta är viktigt så att du skickar produkterna åter till en adress som företaget anger. Vi har ingen adress till var du kan returnera produkten.

Vänligen



Fråga från en konsument

Min fråga. Har sagt upp min prenumeration, men fick ett paket idag som jag inte vill ha. Vad ska jag göra?


Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor