Frågor och svar | Kategori: Fordon

Vad gör jag när varorna försvunnit i posten?

Fråga från konsument:

Hej! Jag köpte reservdelar till bilen av ett svensk företag på deras hemsida. Men jag fick aldrig paketet och det har visst kommit bort i posten. Jag har ringt företaget men de säger att jag måste efterlysa paketet hos posten. Det tar jättelång tid och posten kan inte svara på när eller om de kommer hitta paketet. Men fakturan måste betalas snart. Vad kan jag göra?

Svar:

Hej Mackan,

Om du inte har fått reservdelen har du rätt att vänta med att betala. Om företaget skulle kräva att du betalar för delen du inte har fått är det viktigt att bestrida (protestera mot) fakturan.

Kontakta företaget skriftligen, exempelvis via mejl, och tala om att du inte kommer att betala fakturan på grund av att varan inte har kommit. Om faktureringen hanteras av ett annat företag behöver du kontakta båda två för att meddela att du inte kommer att betala.

Läs mer om att bestrida felaktig faktura.

Företaget ansvarar för varan under frakten
Det är företaget som har sålt varan som ansvarar för den tills att du mottar eller hämtar ut varan (om ni inte har kommit överens om annat). Företaget ansvarar alltså för varan under transporten. Om paketet försvinner på vägen till dig är det upp till företaget att klaga till posten och se till att du får den vara du har beställt.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Löser det sig fortfarande inte kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor