Frågor och svar | Kategori: Kläder, skor, accessoarer

Rättigheter när jag fått fel skor och de kommer från Kina?

Fråga från konsument:

Jag handlade skor på rea hos en svensk hemsida. Men när jag hämtade ut paketet ser jag att det kommer från Kina!! och jag har fått helt andra skor. Dem är i fel färg och verkar vara gjorda av plast och inte skinn. När jag går in på hemsidan hittar jag inget telefonnummer utan bara ett formulär men jag har skrivit flera gånger och får inget svar. Pengarna drogs direkt! Hur får jag pengarna tillbaka?! Kan man anmäla?

Svar:

Hej Angelica,

Vad tråkigt att höra om dina skor. Precis som du har gjort ska du alltid kontakta företaget och klaga. Om det endast finns ett formulär kan det vara bra att ta en skärmdump eller ett foto på det du har skrivit så att du kan bevisa att du har kontaktat företaget.

Är företaget svenskt? 
Att webbplatsen är på svenska behöver inte betyda att företaget är svenskt. Det är tyvärr ganska vanligt att konsumenter tror sig handla från ett svenskt företag när det i själva verket handlar om ett företag utanför EU. Om du handlar från ett land utanför EU är det inte säkert att du skyddas av EU:s skyddande konsumentlagar.

Det ska alltid finnas tydliga kontaktuppgifter till företaget, till exempel organisationsnummer, adress och mejladress. Om kontaktuppgifter saknas bör du vara försiktig. Om ett företag saknar tydliga kontaktuppgifter kan du inte kontrollera vem du handlar av och du vet heller inte om det går att få kontakt med någon vid eventuella problem med leveransen. En försiktighetsåtgärd när du handlar på nätet kan vara att aldrig göra en direktbetalning till okända företag. Om du betalar direkt förlorar du möjligheten att hålla inne betalning som säkerhet om varan inte levereras eller är felaktig.

Fler tips om att handla säkert på nätet

Få tillbaka pengarna
Du kan kräva att företaget skickar rätt skor till dig. Om du inte får svar på dina krav kan du vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation. En kortreklamation betyder att du vänder dig till banken för att se om de kan hjälpa dig med en återbetalning. Om du har betalat med ett kreditkort har du ett starkare skydd än om du har använt ett vanligt bankkort.

Läs mer om att göra en kortreklamation

Du kan även vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer.

Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplats Konsumenternas.se

Anmäla företaget?

Om företaget säger nej till dina krav eller inte svarar kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN rekommenderar hur tvisten ska lösas och det kostar inget att göra en anmälan. Om det rör sig om ett företag utanför EU som är svåra att kontakta är det dock inte särskilt troligt att företaget följer ett beslut från ARN.  

Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats

Ett sätt att uppmärksamma problemet är att klaga via webbplatsen econsumer.gov. Webbplatsen har skapats av konsumentmyndigheter i 19 medlemsländer, däribland Sverige.

Hoppas det löser sig!

Vänligen



Fråga från en konsument

Jag råkade ut för samma sak: En till synes svensk hemsida (kaffedaxen.se) där jag beställde finska filtstövlar och fick kinesisktillverkad skräp.
Tyvärr kunde inte banken hjälpa mig att få pengarna tillbaka, men jag har anmält ärendet till ARN. Det kinesiska "företaget" erbjöd mig 10% av köpesumman tillbaka, vilket är ett hån och vilket jag naturligtvis inte accepterade.
Jag har också spärrat mitt kort och fått ett nytt, någonting som jag rekommenderar till alla som råkar ut för dessa skojare. Senast idag fick jag uppgifter om en konsument som hade upptäckt märkliga kontotransaktioner efter att ha handlat på ett liknande (möjligen samma) "företag".

Kontentan är väl att man måste ta sig tid att granska hemsida och företag ordentligt innan man slår till.


Svar:

Hej Joachim,

Tack för din kommentar! Tråkigt att höra att du har råkat ut för samma sak. Precis som du skriver är det bra att lägga lite tid på att kolla upp företaget innan du handlar.

Vänligen



Fråga från en konsument

Angelica, jag har råkat ut för exakt samma sak från näthandeln amandinca.se. Är det samma företag som du också handlade från? Jag trodde att företaget var svenskt eftersom domännamnet är se. Jag har skrivit två gånger utan svar och det går inte heller att ändra/ta bort sitt kortnummer från hemsidan. Känner mig grundlurad! Har du gått vidare med något av det vägledare Janet har rekommenderat?


Svar:

Hej Ingeborg,

Vad tråkigt att du har råkat ut för samma sak. Som min kollega skriver är det ganska vanligt att konsumenter tror sig handla från ett svenskt företag när det i själva verket handlar om ett företag utanför EU. Som du redan har sett har Janet sammanfattat våra tips i sitt svar, har du fler funderingar får du gärna höra av dig igen.

Vänligen



Fråga från en konsument

Jag fick pengarna tillbaka via banken, ej via företaget!


Svar:

Hej Anna,

Vad bra att du fick dina pengar tillbaka!

Vänligen



Fråga från en konsument

Samma sak hände mig.
Några kläder men fick helt annat än vad jag beställde, men pengarna drogs direkt. Ingen möjlighet att kontakta företaget tyvärr.

OPENIST.SE (http://www.openist.se/sekretesspolicy-ezp-14.html)
Och varorna kom från:
Deng RU No.63 xinxing road Changzhou district Wuzhou guangzxi WuZhouShi WuZhouShi GUANGXI 543002 CHINA.

Jag har gjort en reklamation kortföretaget som ska titta på det.


Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor