Frågor och svar | Kategori: Klaga och ångra

Hur beräknas ångerfristen?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!

För två veckor sedan fick jag hem varor som jag beställt på internet. Nu har jag insett att jag inte vill ha varorna. På hemsidan står det att jag har 14 dagars ångerrätt och därför hörde jag av mig till företaget idag, men då får jag till svar att ångerfristen gick ut igår? Jag tackade ja på onsdag för två veckor sedan (och det är onsdag idag). Vad gäller?

Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Kristina,

Du kan fortfarande ha möjlighet att ångra dig.

Från vilken dag räknas ångerfristen?
Det stämmer att tiden du har på dig att ångra avtalet (ångerfristen) är 14 dagar, men dagen som du fick varorna på ska inte räknas in. Om du får hem varorna på onsdag ska ångerfristen alltså börja räknas först ifrån torsdagen.

Det är samma princip oavsett om du tackar ja till en tjänst eller om du köper en vara. När du köper en tjänst börjar ångerfristen att räknas först dagen efter det att du ingick avtal om tjänsten.

Ångra dig skriftligen
När du vill använda din ångerrätt är det bra om du skriver till företaget och talar om att du ångrar dig, exempelvis via mejl. Det viktiga är att du kan visa att du har meddelat att du ångrar dig och när du har gjort det. Om du ringer kan det vara svårt att i efterhand bevisa att du har ångrat dig.

Om ni inte är överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer överens om vad som gäller kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Hoppas att informationen kan vara till hjälp!

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor