Frågor och svar | Kategori: Elektronik och abonnemang

Har jag inte alltid garanti?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!
Jag köpte en kaffebryggare för tre månader sedan och nu är den trasig. När jag pratade med butiken säger de att jag inte har någon garanti, kan det verkligen stämma?

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Sebastian,

Det är frivilligt för företag att lämna garanti. Det innebär att garantier kan se olika ut, att de kan täcka in olika saker och vara olika långa. Det är alltså okej för företag att inte lämna någon garanti alls.

Läs mer om garanti

Du har alltid rätt att klaga på fel 
Oavsett om du har blivit erbjuden garanti eller inte har du alltid rätt att reklamera, alltså klaga, om varan du har köpt är felaktig. När du som privatperson köper en vara av ett företag har du tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, och det är till företaget som sålde varan till dig du ska rikta dina krav.

Läs mer om konsumentköplagen

Vilka fel kan jag reklamera? 
Du kan reklamera så kallade ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns redan vid köptillfället. Det kan till exempel handla om ett tillverkningsfel. Ibland visar sig felet först en tid efter köpet, det kan fortfarande vara ursprungligt.

Varan behöver inte vara trasig för att det ska ses som ett fel. En vara som levereras i fel färg är också en felaktig vara, om den inte stämmer överens med det du beställde.

Om det är fel på varan kan du i första hand kräva att företaget kostnadsfritt lagar varan eller ger dig en ny vara. Företaget ansvarar inte för fel du själv orsakat, eller fel som beror på normalt slitage.

Läs mer om att reklamera fel på vara eller tjänst

Klaga skriftligen till företaget
Tänk på att klaga skriftligen och så snart som möjligt till företaget. Det går bra att skicka ett mejl. I mejlet behöver du förklara vad som är fel och gärna bifoga underlag, till exempel en bild, som visar felet. Kom ihåg att spara en kopia på ditt mejl, så att du kan visa att du har klagat.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor