Frågor och svar | Kategori: Ångerrätt och öppet köp

Ångerrätt på reavara?

Fråga från konsument:

Hej!
Jag köpte en parfym på nätet. När jag nu fått hem den har jag börjat misstänka att det inte är en äkta vara och vill ångra mitt köp.
Parfymen var nedsatt med 20% och på företagets hemsida står det "Reavaror bytes ej", men har jag ändå rätt att ångra mitt köp inom 14 dagar?
Tacksam för snabbt svar!
Med vänlig hälsning
Monica

Svar:

Hej Monica,

Om du köper en vara på nätet inom EU har du enligt lag 14 dagars ångerrätt. Även reavaror omfattas av ångerrätten. Om du ångrar dig köp är det bra att skriftligen meddela företaget detta, kom ihåg att spara en kopia.

Det finns dock vissa undantag från ångerrätten. Ett exempel där ångerrätten inte gäller är varor som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats och förseglingen har brutits av konsumenten.

Läs mer om ångerrätt

Du har alltid rätt att reklamera felaktiga varor
Om det är fel på varan har du rätt att reklamera den, alltså klaga på felet. Om du exempelvis har fått en vara som inte stämmer överens med beskrivningen har du rätt att klaga på felet och kräva att företaget kostnadsfritt ger dig en ny vara.

Läs mer om dina rättigheter vid fel på vara

Vänligen



Fråga från en konsument

Köpte ett tangentbord på black friday från välkänt företag. Varan trasig och företaget säger att det inte går att laga. De har dock ingen ny på lager utan har makulerat fakturan och ber oss lägga en ny order när varan finns i lager. Då måste vi betala fullt pris. Är detta verkligen ok?


Svar:

Hej Anna,

Om det är något ursprungligt fel på tangentbordet har du rätt att reklamera det. Om företaget inte kan laga tangentbordet kan du kräva att de byter ut det mot ett annat likvärdigt tangentbord. Det ska i så fall inte kosta dig något, eftersom du som konsument inte ska drabbas av några extra kostnader på grund av att företaget har sålt ett trasigt tangentbord till dig.

Täckningsköp
Om de inte heller kan erbjuda ett annat likvärdigt tangentbord, kan du häva köpet. Det betyder att du lämnar tillbaka tangentbordet och får tillbaka pengarna om du redan hunnit betala.

Vid en hävning kan du också ha rätt att göra ett täckningsköp. Det betyder att du får köpta tangentbordet från något annat företag, och då ska företaget som först sålde det trasiga tangentbordet till dig stå för en eventuell mellanskillnad i priset.

Reklamera skriftligen
Det är en god idé att ta skriftlig kontakt med företaget du köpt tangentbordet av. Du kan till exempel skriva ett mejl till företaget där du förklarar tydligt vad som är fel och vilka krav du har.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej! Jag undrar om en hemsida har rea på deras varor och jag som kund har beställt en vara på rea. Har företaget rätt att neka ångerrätten på grund av att produkten är på rea?

Finns det något som säger att företag har rätt att ej ha ångerrätt på produkter som är på rea?

Mvh


Svar:

Hej Malik,

Nej, ett företag kan inte neka dig ångerrätt på grund av att varan du köpt var på rea. Du har alltså ångerrätt även på reavaror.

Läs mer om ångerrätt

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor