Frågor och svar | Kategori: Elektronik och abonnemang

Vad har jag rätt till vid dubbelbetalning?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej, jag har ett konto på appen Storytel och när jag bytte konto så blev det struligt med inloggningen och då råkade jag utan min vetskap registrera mitt kontokort två gånger, så det har dragits pengar två gånger varje månad men bara ett konto har varit aktivt. Detta ser även Storytel att ett konto har bara varit aktivt sedan det blev dubbeldragningar och det är nästan över 1000 kr som dragits för mycket och nu påstår dom att dom inte kan betala tillbaka dessa pengar och kan bara betala tillbaka den senaste betalningen eftersom dom ser att kontot ej har varit aktivt. Jag vill självklart ha tillbaka mina pengar, får dom verkligen neka så här när det även finns bevis att kontot ej har varit aktivt?

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Danielle,

Här behöver du börja med att läsa avtalsvillkoren. Vad säger villkoren om din betalningsskyldighet gällande aktiva och inaktiva konton?

Klaga och ställ skriftliga krav till företaget
Om du anser att företaget felaktigt har dragit pengar behöver du klaga skriftligen till företaget. Att mejla fungerar bra. Kom ihåg att spara en kopia.

I ditt mejl ska du förklara vad du anser är fel och vad du kräver från företaget, exempelvis att du vill ha en viss summa återbetald. Du behöver också bifoga underlag som styrker det du säger, alltså bifoga exempelvis skärmdumpar och kontoutdrag som visar att du endast har ett konto men att företaget har dragit pengar för två.

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer överens erbjuder de flesta kommuner konsumentvägledning, dit kan du vända dig för vägledning.

Sök din kommunala konsumentvägledning här.

Vi kan inte avgöra om företaget gör rätt eller inte i ditt enskilda fall. Om det inte löser sig kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det är gratis att få tvisten prövad hos ARN.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej!
Jag gjorde en retur till netonnet direkt i butik i Stockholm Veddesta 2017-10-26. Jag har dessvärre inte fått någon återbetalning på kortet ännu.
Jag har varit i kontakt med kundtjänsten som bad mig gå tillbaka till butiken. Det har jag gjort och väl där sa de att de skulle kolla upp ärendet när bankerna var öppna. Det här var 2017-11-22 och jag har fortfarande inte hört något.
Jag kontaktade kundtjänsten igen 2017-11-30 och berättade allt igen och de sa att de skulle återkomma inom kort. Men det har det inte gjort.
Hur ska gå vidare för att få mina 1090kr återbetalda?
Eva


Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Eva,

Precis som min kollega skrivit i det tidigare svaret är det bra att ta skriftlig kontakt med företaget för att ställa dina krav. På så sätt kan du ju också bevisa att du har klagat till dem och när du har gjort det. Det är bra om du också så tydligt som möjligt kan bevisa att du faktiskt har rätt till dessa pengar.

Om du inte får dina pengar så som ni har kommit överens om, kan du i första hand ta kontakt med din kommunala konsumentvägledning i den kommun där du bor för att se om de har möjlighet att hjälpa till genom att t.ex. ta kontakt med företaget.
Sök din kommunala konsumentvägledning här.

Om du ändå inte får tillbaka dina pengar så som företaget har lovat dig, kan du vända dig till Kronofogden för att få hjälp med att få tillbaka pengarna. Du hittar mer information om detta och kontaktuppgifter till Kronofogden på deras webbplats.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor