Frågor och svar | Kategori: Försenad leverans

Kan jag få ersättning för försenad vara?

Fråga från konsument:

Clas Ohlson har i snart ett halvår gjort reklam för en produkt på sin hemsida (först nu har dom tagit bort den). För cirka 6 veckor sedan gjorde jag en beställning av varan i butik, med en utlovad leverans 2017-10-25. När ingen vara dök upp fick jag ett nytt leveransdatum, 9e (muntligen) December (skriftligen). Jag vill också nämna att jag fått 4-5 olika leveransdatum innan jag gjorde min beställning.

Jag inte betalat några pengar, men jag har hindrats att göra de (privata) arbeten som varan är avsedd för.

Vad säger lagen? Är jag berättigad till ett prisavdrag på grund av dessa (upprepade) och kraftiga leveransförseningar? Jag kan inte göra något täckningsköp, då varan är av Clas Ohlsons eget märke och inte kan köpas någon annanstans.

M.v.h.

Svar:

Hej Sven,

Om du som privatperson köper en vara av ett företag har du vissa rättigheter enligt konsumentköplagen.

Om du inte får din vara i tid kan du enligt lagen:

  • Hålla inne betalning som säkerhet för att du får din vara.
  • Kräva att företaget fullgör köpet, alltså levererar varan.
  • Häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse för dig.

Enligt lag kan du kräva ersättning för faktiska kostnader du får till följd av felet. Du behöver kunna visa vilka kostnader du haft med hjälp av exempelvis kvitton. Du har inte rätt till ersättning eller prisavdrag för tiden du har väntat, utan har alltså endast rätt till ersättning för faktiska kostnader du kan styrka.

Läs mer i vår artikel Sen leverans av vara

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor