Frågor och svar | Kategori: Fordon

Rättigheter när bilen saknar avtalad utrustning?

Fråga från konsument:

Hej! Hämtade ut en ny bil för 860.000 kr igår. Nu visar det sig att utrustning som finns på specifikationen och i köpekontraktet för 34.700 kr (möjlighet att ställa in chassit och stötdämpare) inte finns på bilen och detta är inget som bilfirman i efterhand kan installera. Vad för rättigheter har jag?

MVH Anders

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Anders,

Du kan ha rätt till ett prisavdrag eller att få häva köpet, vilket innebär att du får lämna tillbaka bilen och få tillbaka dina pengar.

Saknad utrustning kan vara ett fel enligt lagen
Om bilen inte stämmer överens med vad som står i köpekontraktet så är den felaktig enligt konsumentköplagen. Då har du rätt att kräva att felet åtgärdas. Om utrustningen inte kan monteras i efterhand och denna utrustning är väldigt viktig för dig så kan du kräva att få häva köpet.

Om utrustningen är av mindre betydelse så blir det istället fråga om ett prisavdrag. Storleken på avdraget ska då motsvara marknadsvärdet på den saknade utrustningen.

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer överens erbjuder de flesta kommuner konsumentvägledning, dit kan du vända dig för vägledning.

Sök din kommunala konsumentvägledning här.

Löser det sig fortfarande inte kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det är gratis att få tvisten prövad hos ARN.

Vänligen,

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har ett köpekontrakt på en husbil, som skulle vara gråmetallic enligt vår önskan och med tillägg för 10.000,- kronor. Ca 1 mån efter kontraktsdatum får vi besked på, att den bilen går inte att få. Däremot finns det en vit bil (standardutförande) men i den bilen finns det automatisk klimatanläggning och dimmljus, och då tillkommer det ett pris på 8.000,- kronor. Det kommer naturligtvis att dras av för metallicfärgen men firman vill ha betalt för klimatanl. och dimmljus, vilket vi har sagt nej till. Vi har ju trots allt gått med på en vit bil och är inte villiga att betala för sådant vi inte beställt. Vad är rätt i detta fallet. Tacksam för svar.


Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Barbro,

Företaget kan inte kräva att ni betalar för något som ni inte har kommit överens om.

Om företaget inte kan leverera den bil som ni hade kommit överens om har ni rätt att kräva att få en annan likvärdig bil, och det ska i så fall ske utan extra kostnad för er eftersom ni har rätt att få vad ni har avtalat om för det pris som ni har avtalat om.

Om företaget inte heller kan leverera en likvärdig bil till er, så kan ni argumentera för att få häva köpet. Vid en hävning kan ni också ha rätt att göra ett så kallat täckningsköp. Ett täckningsköp innebär att ni får köpa en likvärdig bil från något annat företag, och då ska det första företaget som inte kunde leverera det ni avtalat om stå för en eventuell mellanskillnad.

Läs mer om vad du kan kräva enligt reklamationsrätten på vår webbplats​​​

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!

Jag hämtade förra helgen en begagnad bil på en bilfirma i södra Sverige. I annonsen stod det att bilen skulle ha Helljusassistent men det visade sig i efterhand att bilen inte alls har den funktionen.

I annonsen står det "Vi reserverar oss för felskrivning"

Vad har jag för rättighet och vad kan jag rimligtvis kräva som kompensation?


Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Martin,

En sådan friskrivning angående fel i en annons innebär inte att företaget automatiskt är fritt från ansvar. Om den felaktiga uppgiften om utrustningen inte rättats innan köpeavtal skrivs så blir företaget bunden av uppgiften.

Det innebär att om företaget inte upptäckt felskrivningen och informerat dig om felet eller rättat uppgiften i ditt köpekontrakt, så kan du kräva att företaget ska leverera utrustningen i efterhand.

Om det inte är möjligt att eftermontera detta så kan du istället begära ett prisavdrag. Storleken på avdraget ska då motsvara marknadsvärdet på den saknade utrustningen.

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!

Tack snabbt svar.

Hur och vem avgör storleken på marknadsvärdet på den saknade utrustningen?


Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Martin,

Du får själv avgöra storleken på prisavdraget. För att ta reda på marknadsvärdet kan en idé vara att höra sig för med marknaden helt enkelt, det vill säga fråga personer inom bilbranschen.

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej!
Jag har nyligen köpt en begagnad bil hos en bilhandlare i södra Stockholm. På "window stickern" står att den ska ha ACC, Adaptive Cruise Control. Vilket jag upptäckt nu i efterhand att den inte har. Vad kan jag göra åt det?

Niklas Mossberg

Svar:

Caroline

Hej Niklas,

Börja med och se över vad som står i köpekontraktet om detta är angivet eller inte.

Som vi tidigare har informerat i inlägget har du rätt att klaga om bilen inte stämmer överens med vad som står i köpekontraktet. Tänk på att klaga skriftligen till bilfirman exempelvis via mejl.

Om utrustningen inte kan monteras i efterhand och denna utrustning är väldigt viktig för dig kan du kräva att få häva köpet.

Är utrustningen av mindre betydelse blir det istället fråga om ett prisavdrag. Storleken på avdraget ska då motsvara marknadsvärdet på den saknade utrustningen.

Vänligen

Caroline

Fråga från en konsument

Hej,
I mitt köpekontrakt står inhenting om bilen, egentligen. Inte mer än vilken bil det gäller, och registreringsnummer. Alltså ingen om utrustning. Det enda jag har att hå på är det som står i bilens papper som låg i fönstret vid försäljningen.

Niklas Mossberg

Svar:

Caroline

Hej igen,

Står det inget angivit i köpekontraktet har du möjlighet att utgå ifrån informationen från bilrutan, att bilen har den utrustningen. Har inte bilfirman upptäckt felskrivningen och informerat dig om felet eller rättat uppgiften i ditt köpekontrakt, så kan du kräva att de ska leverera utrustningen i efterhand.

Finns det ingen möjlighet att eftermontera detta, kan du istället begära ett prisavdrag. Storleken på avdraget ska då motsvara marknadsvärdet på den saknade utrustningen.

Bilen stämmer inte överens med annonsen | Hallå konsument – Konsumentverket (hallakonsument.se)

Vänligen

Caroline

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor