Frågor och svar | Kategori: Elektronik och abonnemang

Rätt att Elgiganten hänvisar till Electrolux vid fel?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej
Köpte ny kyl och frys i november, levererades i december, i juli gick den sönder första gången. Den lagades sedan har den pajat på samma sätt 3 gånger till, har stått trasigt sedan 1,5 månad nu vill vi reklamera köpet och ha pengarna tillbaka.
Elgiganten hänvisar till Electrolux och Electrolux vill laga då produkten inte längre säljs och inte kan bytas. Vad ska jag göra för att få pengarna tillbaka?

Mvh
Peter

Svar:

Hej Peter,

Det låter som att ni redan har reklamerat varorna. Att reklamera innebär att klaga till säljaren, vilket ni har rätt att göra om varorna ni köpt är felaktiga.

Dina rättigheter vid en reklamation
Om det är fel på varorna ni köpt ansvarar företaget för att åtgärda felen. Det ska ske inom en rimlig tid från det att du klagade på felen, samt utan kostnad för dig.

Företaget har rätt att åtgärda felen genom att reparera varorna, eller genom att leverera andra, likvärdiga varor. Det innebär att om modellen inte längre tillverkas, kan de fortfarande omleverera annan likvärdig kyl och frys.

Återkommande fel
Om företaget har försökt åtgärda samma fel två gånger, men inte lyckats - så att felet kommer tillbaka en tredje gång, har du i regel rätt att häva köpet. Det innebär att du lämnar tillbaka varorna och får tillbaka pengarna.

Viktigt att komma ihåg är att det är företaget som sålt varan som ansvarar mot dig som köpare, och inte tillverkaren av varorna. Du har inget avtal med tillverkaren, utan bara med säljaren.

Tvingande lagstiftning
Reklamationsrätten regleras i konsumentköplagen, som är en tvingande lagstiftning. Det innebär att företaget måste följa reglerna i lagen och får aldrig ge dig sämre villkor än så. Du behöver därför inte acceptera fler reparationsförsök om de redan har försökt fixa samma fel så många gånger. Ett eventuellt krav om omleverans av likvärdiga varor, eller krav om hävning, ska ställas direkt till företaget som sålt varan.

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer överens erbjuder de flesta kommuner konsumentvägledning, dit kan du vända dig för vägledning.

Sök din kommunala konsumentvägledning här.

Löser det sig fortfarande inte kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det är gratis att få tvisten prövad hos ARN.

Vänligen



Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor