Frågor och svar | Kategori: Kläder och utseende

Bruten förpackning - ingen ångerrätt?

Lyssna

Fråga från konsument:

Kan man skriva: ”OBS! Ångerrätten gäller ej vid bruten förpackning!” när man säljer klockor online?

Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Jens,

Vi kan inte bedöma enskilda fall eller ge råd om hur ett företag ska formulera sina avtalsvillkor, men rent generellt är en bruten förpackning inget som hindrar dig från att utnyttja din ångerrätt (under förutsättning att du handlar som privatperson).

Rätt att undersöka varan
När du köper något från en internetbutik har du rätt att undersöka varans egenskaper och funktion, ungefär på samma sätt som du kan göra i en fysisk butik. Beställer du ett klädesplagg kan du alltså prova om det passar, precis som du kan göra i en butik.

Avdrag för värdeminskning
Om du däremot skulle hantera varan mer än nödvändigt riskerar du att få ersätta företaget för varans värdeminskning. Ett exempel är om du skulle använda ett klädesplagg istället för att bara prova det. Då skulle värdeminskningsavdraget exempelvis kunna vara för rengörings- och reparationskostnader.

Om en vara normalt sett visas utan förpackning i butik, är det rimligt att du ska kunna öppna förpackningen när du köper en liknande vara från en internetbutik. En bruten förpackning måste alltså inte betyda att du behöver ersätta företaget för värdeminskning.

Företaget måste ha informerat
För att företaget ska ha rätt till ett värdeminskningsavdrag måste du ha fått information om att du kan bli tvungen att ersätta företaget för värdeminskning i samband med att du gjorde köpet.

Om du hanterar varan mer än nödvändigt får det alltså inte effekten att du förlorar ångerrätten, men däremot kan du behöva ersätta företaget för värdeminskningen.

Anmäla avtalsvillkor
Om du tycker att ett företag har oskäliga avtalsvillkor, till exempel om de är skrivna på ett otydligt sätt, ger företaget orimliga fördelar eller ger dig sämre rättigheter än vad du har enligt lag, kan du göra en anmälan till Konsumentverket.

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor