Frågor och svar | Kategori: Fordon

Köpt bil via nätet - kan jag ångra mig?

Fråga från konsument:

Hej!
Jag har köpt en ny bil på bilfirma via nätet (aldrig vart i bilhallen)
Jag har betalt en handpenning på 10000:- ( bilens pris 505000:-)
Dem har satt på solfilm på rutorna som jag beställde för 4500:-
Har jag möjlighet att häva köpet om jag har ångrat mig?
Jag har ännu inte sett bilen live och såklart inte brukat den.

Svar:

Hej Janne,

Om du som privatperson köper bilen på distans, exempelvis via nätet, kan du ha 14 dagars ångerrätt enligt lag. Men det krävs att du har köpt bilen via ett organiserat system för att lagen ska gälla. Med ett organiserat system menas till exempel ett bokningssystem på nätet där firman vanligtvis säljer bilar. Att du till exempel mejlat firman behöver alltså inte innebära att du har ångerrätt.

Läs mer om ångerrätt.

Du har alltid rätt att avbeställa innan leverans 
Om du inte har ångerrätt enligt lag har du som privatperson ändå alltid rätt att avbeställa bilen ända fram till leveransdag. Firman kan inte kräva att du betalar för bilen om du avbeställer. Däremot har firman rätt till ersättning för kostnader de får på grund av din avbeställning. Kostnaderna ökar i regel ju närmare leveransdagen du kommer.

Om du har beställt extrautrustning behöver du även ersätta firman för på- och avmontering av utrustningen.

Läs mer om avbeställning i vår artikel Köpa av bilhandlare. 

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej

Jag har lagt handpenning på en bil igår och vid leverans av bilen så har det blivit missförstånd hur resterande belopp ska betalas. Bilens pris är 340 000 och jag la en handpenning på 20 000kr men vill ångra köpet av bilen. Bilfirman vill ha 14000 av dom 20 000 som jag lagt i handpenning om jag inte köper bilen. Vad har jag för alternativ här?


Svar:

Hej Fredrik,

Du skriver inte hur du har ingått avtalet, och det har betydelse för om du har ångerrätt eller inte. Har du ingått avtalet avtalet på plats hos bilfirman har du ingen ångerrätt enligt lag. Däremot har du, som min kollega skriver, möjlighet att avbeställa en bil ända fram till leveransdagen. Har du hämtat ut bilen har du inte längre möjlighet att avbeställa.

Företaget har rätt till ersättning för eventuella kostnader som de får på grund av din avbeställning. Kostnaderna ökar i regel ju närmare leveransdagen du kommer.

Det finns ingen lag som säger exakt hur ersättningen för avbeställningen ska beräknas, men i en överenskommelse mellan Konsumentverket och Motorbranschens riksförbund (MRF) finns beräkningar som kan användas som riktlinjer. Alla bilfirmor som är anslutna till MRF ska följa bestämmelserna i överenskommelsen.

Läs under punkt 11 i överenskommelsen för beräkning av ersättning vid avbeställning. 

Återkom gärna om du har fler funderingar!

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor