Frågor och svar | Kategori: Pris och betalning

Kan företag makulera order pga att de angett fel pris?

Fråga från konsument:

Köpte en håv på rea. Fick orderbekräftelse den 8 okt. och håven skulle levereras den 13 okt. Betalade ordern genom direktbetalning. Fick ingen håv den 13okt.Ringde företaget (Active Outfit) och fick svar att ordern var makulerad pga fel prissättning. Kan ett företag göra så?

Svar:

Hej Leif,

Ja, ibland kan företag ha rätt att göra så. Men bara om priset var uppenbart felaktigt.

Om du fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris. Huvudregeln är nämligen att avtal ska hållas.

Men det gäller bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. Ett företag kan alltså ha rätt att makulera din order om du insåg, eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. Tänk på att du alltid måste klaga skriftligen till företaget innan du vänder dig till ARN.

Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats

Vänligen



Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor