Frågor och svar | Kategori: Privatekonomi

Får telefonförsäljare ringa till mig?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!
Jag blir ständigt uppringd av diverse försäljare. Jag brukar kolla upp numren så jag vet att det är försäljning. Senaste veckan har exempelvis ett nummer ringt mig varje dag, jag har låtit bli att svara alternativt tryckt bort samtalet. Igår ringde numret flera gånger i följd. Jag vill verkligen inte svara för 9 gånger av 10 är det någon som vill förmedla privatlån eller lösningar för privatlån och jag har inga sådana. De är ofta "fula" i sättet och talar inledningsvis inte om var de ringer ifrån eller vilken tjänst de erbjuder. Jag får alltid avbryta och fråga om det gäller privatlån, de svarar ja, jag svarar att jag inte har något sådant och då säger de OK och lägger på. En gång lät jag personen prata till punkt, innan jag sa att jag inte har några sådana lån, och då blev personen sur och tyckte att "det kunde du väl ha sagt direkt". Men hur ska man kunna göra det när de pratar på utan uppehåll och inte ens förklarar tydligt vad det är de vill och vad de erbjuder?
Hursomhelst, min fråga till er är om det verkligen är tillåtet att ta kontakt på det sätt jag beskrivit nu, dvs ett företag jag aldrig haft kontakt med och aldrig köpt eller haft ett avtal med, ringer upp mig i reklamsyfte/syfte att jag ska bli kunde hos dem? Enligt 19 § marknadsföringslagen gäller ju att den fysiska personen (jag) ska ha samtyckt till detta på förhand. Varför skulle den paragrafen inte vara tillämplig på sådana företag som med diverse uppringningstekniker upprepade gånger ringer till personer på detta sätt? Det borde gälla även om man inte använder t.ex. NIX-tjänsten.

Tack på förhand.

Mvh
Linnea

Svar:

Hej Linnea,

Ja, det är ok att kontakta individer via telefon för försäljning även om jag förstår att situationen du beskriver kan kännas oerhört frustrerande. Vi gör inte den typen av lagtolkningar i vår vägledningstjänst så om du anser att telefonförsäljning borde falla under 19 § marknadsföringslagen så kan du göra en anmälan om detta till Konsumentverket  så kan lämplig avdelning titta närmare på det.

Som du själv beskriver går det att registrera sig på NIX-registrets hemsida om du vill minska antalet kontakter som kommer in. Utöver det finns olika typer av applikationer och mobilprogram som kan blockera vissa nummer.

Vänligen



Fråga från en konsument

Jag håller på att bli tokig på dessa ringningar och ändå svarar jag inte. Har aldrig köpt något på telefon. Hjälp mig.


Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Lars,

Som min kollega nämner ovan kan du registrera ditt nummer hos NIX-telefon för att minska antal samtal från försäljare. Är du kund hos ett företag så kan det dock vara så att företaget får ringa till dig även om du har spärrat ditt telefonnummer hos NIX. Men du har alltid möjlighet att kontakta företaget och meddela att du inte vill ha fler samtal från dem.

Läs gärna vår artikel Så minskar du telefonförsäljning för fler tips.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Snälla ni. Jag har nixat för länge sen. Har aldrig köpt något på telefon. Svarar heller aldrig.Vi har även fast telefon, ringer där också.Vad är att göra?


Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej igen Lars,

Det finns några undantag som gör att företag får ringa dig även om du har spärrat ditt telefonnummer hos NIX. Som min kollega Janet skrev är ett undantag att du är eller nyligen har varit kund hos ett företag. Mer om undantagen kan du läsa på NIX-Telefons webbplats.

Om du upplever att företag ringer dig trots din spärr hos NIX, och vet att det inte rör sig om något av undantagen kan du anmäla företaget till NIX-nämnden (Etiska nämnden för direktmarknadsföring). Det är ingen myndighet, utan en av näringslivets egna åtgärder för att bidra till att företag följer de etiska riktlinjer som finns inom branschen.

Mer information hittar du på NIX-nämndens webbplats.

Om du tycker att företag använder sig av aggressiva eller olämpliga säljmetoder kan du även göra en anmälan till Konsumentverket.

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor