Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Är företaget seriöst eller har jag blivit lurad?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!
Jag har köpt ett par skor från en hemsida 4/10 2017, som heter Kaffedaxen.se
Jag börjar bli orolig eftersom jag upptäckte i efterhand att det inte finns något telefonnummer eller någon fysisk person att kontakta. De annonserar om låga priser, t.ex. mina skor som jag köpt, kostar som de annonserar om på sida 650,45 efter avdragen rabatt men visar sig ha dragits över 800 kronor på mitt bankkonto. Jag har skrivit och frågat men får inget svar. Konstigt att det får finnas företag med så knapphändig information angående ansvariga till oss köpare. Mitt eget fel också som inte var mer noga med att läsa igenom deras information. Verkar vara beläget utomlands.
Nu undrar jag om det här är ett seriöst företag eller har jag blivit lurad. Har inte fått några skor än som jag beställde 4 oktober. Jag har fått en orderbekräftelse på engelska men inget mer. Det finns en ruta på deras hemsida där man kan kontakta och så har jag gjort tre gånger men får inget svar.

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Margareta,

Precis som du har gjort är det bra om du tar kontakt med företaget skriftligen. När du har skrivit i deras kontaktformulär, ta gärna en bild på skärmen så kallad skärmdump som du kan spara som bevis att du försökt kontakta företaget.

Få tillbaka dina pengar
Om du varken får dina skor eller dina pengar tillbaka, kan du ta kontakt med din bank och se om de kan göra en kortreklamation så att du får tillbaka dina pengar. Du kan vända dig till vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå för att få mer information om kortreklamationer. Du hittar deras kontaktuppgifter på deras webbplats.

Anmäla till ARN

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej!
Min mamma har råkat ut för precis samma sak, med skor som inte blir levererade från Kaffedaxen.se men pengarna är dragna. Precis samma förfarande som Margareta skriver om ovan. Vi har fyllt i deras formulär för att skapa kontakt, men inget svar. Har kontaktat dem fyra gånger utan ett ord.
Gjorde som du rekommenderade Caroline, tog en skärmdump som bevis på att vi har kontaktat dem.
Vi kommer kontakta vår bank och se om de kan hjälpa oss få tillbaka pengarna och vi kommer aldrig mer att handla hos dessa fifflare!


Fråga från en konsument

Tack så mycket Caroline, vägledare Hallå konsument som svarat och för hjälpen om hur jag kan göra och till Linda som delat med dig av din kontakt med bluffmakarna. Ovärderligt. En stor och tacksam kram till er båda! Vänliga hälsningar Margareta


Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Vad roligt att Carolines svar var till hjälp, det ska jag hälsa henne!

Om det dyker upp fler frågor är ni välkomna att återkomma!

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej har också beställt av dom. Får lite panik faktiskt.
Så jag ska ringa banken gör man ingenom polis anmälan då om det rör sig om bluffakturor? Mvh izabel


Svar:

Hej Izabel,

Om du inte skulle fått det du beställt kan du följa min kollega Carolines svar, vilket du kan se ovan.
Upplever du att du blivit utsatt för ett bedrägeri kan du anmäla till Polisen, annars är det vi på Hallå konsument som kan vägleda dig när det rör sig om konsumentavtal.

De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, även dit kan du vända dig för vägledning.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen



Fråga från en konsument

Även jag lurad av Kaffedaxen.se.


Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor