Frågor och svar | Kategori: Kläder och utseende

Vad kan jag kräva när skorna har gått sönder?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej!
Jag köpte ett par vita gympaskor i mitten på juni och i mitten på september märkte jag att skinnet spruckit på flera ställen. Efter rekommendation från butiken så smörjde jag in skorna med en speciell kräm innan användning men skorna har trots detta spruckit. Jag har lämnat skorna till butiken och de kan inte reklamera dessa. Nyss ringde dem till mig och sa att de försökt laga skorna med vit färg men att färgen inte täcker tillräckligt bra och att de inte kan göra något mer utan jag får ta skorna som de är. Skorna kostade 899kr och är förstörda efter tre månader. Kan jag gå vidare på något sätt?

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Linda,

Du har redan reklamerat skorna, i och med att du klagade till butiken. Vid en reklamation har butiken rätt att få försöka laga felet men kan de inte göra det kan du ställa krav på ett prisavdrag eller en hävning. Att häva köpet innebär att du lämnar tillbaka skorna och får pengarna tillbaka.

Att företaget inte kan reklamera till sin leverantör eller tillverkare ska inte drabba dig som konsument. Du har rätt att reklamera och ställa krav till din avtalspart, som i detta fall är butiken.

Om ni inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats


Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Sandaler som färgar av sej på strumporna. Mocka svart.


Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Marie,

Om det är något fel på skorna du har köpt ska du börja med att klaga (reklamera) till företaget som sålde skorna. Företaget ansvarar för fel som är ursprungliga, det vill säga fel som fanns när du köpte skorna. Som min kollega nämner i sitt tidigare svar har företaget i första hand rätt att antingen laga skorna eller ge dig ett par likvärdiga, felfria skor.

Om du och företaget inte kommer överens erbjuder de flesta kommuner konsumentvägledning, dit kan du vända dig för vägledning.

Sök din kommunala konsumentvägledning här.

Löser det sig fortfarande inte kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats. Det är gratis att få tvisten prövad hos ARN.

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej jag köpte ett par kängor för cirka två år sedan och har fått ett hål pga skinnet gått sönder. Hur länge har man rätten på sin sida?


Svar:

Hej Naurozz,

Du har rätt att klaga på, så kallat, ursprungliga fel i tre år efter inköp. Ursprungliga fel är sådant som faller utanför normalt slitage såsom fabrikationsfel, att skorna slits onormalt fort eller andra kvalitetsbrister.

Så om du har rätten på din sida beror på felet och hur det uppkom, men du har rätt att klaga på ursprungliga fel i tre år.

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor