Frågor och svar | Kategori: Elektronik och abonnemang

Får Telia ta ut en så hög fakturaavgift?

Lyssna

Fråga från konsument:

Fick häromdagen ett brev från Telia att de fr om 2017-11-01 höjer avgiften på pappersfaktura för fasta tjänster (fast telefoni, bredband och TV). Avgiften blir nu 49 kr per faktura. Min fråga är: Är det rimligt att behöva betala en så hög avgift för utskrift + porto?
Har man, som jag, e-faktura bör det väl i rimlighetens namn även ta tid och pengar att ta fram fakturaunderlag och skicka det elektroniskt. Men alla de personer som inte har tillgång till dator ska alltså betala 49 kr för att få en pappersfaktura!

Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Eva-Lena,

Företag har rätt att ta ut en faktureringsavgift, så länge det framgår av ert avtal. Avgiften är okej så länge den är skälig, men vad som är en skälig avgift kan vi tyvärr inte göra någon bedömning av.

Företag kan ta ut en faktureringsavgift både för pappersfakturor, e-fakturor och även för autogirobetalning eftersom avgiften ska motsvara den administrativa kostnad som företaget har i samband med själva betalsättet.

Om du har någon bindningstid på avtalet får företaget inte höja priset för faktureringen under bindningstiden. Har du ett tillsvidareavtal, alltså utan bindningstid, så kan de höja priset för faktureringen. Du ska i så fall ha möjlighet att frånträda hela avtalet om du inte vill acceptera ändringen.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Om avtalet har tecknats via telefon och faktureringsavgiften ej muntligt är sagd eller diskuterad under samtalet, behöver jag då betala faktureringsavgiften? Företaget som jag har avtalet med hänvisar till en text "allmänna villkor" som står på deras hemsida. Men detta sades det inget om under telefonsamtalet(Har den inspelade ljudfilen).


Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Jörgen,

Avgiften ska framgå när avtalet om fakturabetalning ingås, alltså i telefonsamtalet. Du måste betala fakturaavgiften om den har avtalats, men företaget kan inte lägga på en fakturaavgift i efterhand.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Min ursprungliga fråga var egentligen: är det skäligt med så hög faktureringsavgift som 49 kronor?


Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Eva-Lena,

Som min kollega skrev i sitt tidigare svar så kan vi inte bedöma om storleken på avgiften är skälig.

Om du tycker att den är oskälig kan du göra en anmälan till Konsumentverket.

Gör en webbanmälan till Konsumentverket

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej och tack för information!
Jag tänker göra en anmälan. Om många gör det hoppas jag att Telia kan förklara varför 49:- är skäligt. Jämför tjänster som swish, VISA-kortsbetalning. Min åsikt är att 10:- kan vara skäligt.


Fråga från en konsument

Jag tycker 0 kr är skäligt, byt abonnemang och gör en anmälan. Det har jag gjort. Att ha en kostnad på 49 kr kan omöjligt vara mellanskillnaden för kostnaden mellan efaktura/autogiro eller alls hela kostnaden.


Fråga från en konsument

Telias höjda faktureringsavgift diskriminerar äldre och andra som inte har möjlighet att använda sig av internetbank/e-postfaktura. Det är orimligt att betala 49kr för att få betala en räkning. Jag överväger anmälan, men kanske till Diskrimineringsombudsmannen eftersom det inte finns reglerat i lag vad som är en rimlig avgift.


Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor