Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Får jag inte ny garanti när varan byts ut?

Fråga från konsument:

hej..jag har bytt mina hörlurar, mot nya eftersom de slutade att fungera som de skulle, detta inom garanti tid, men jag fick inte ett nytt kvitto, enlgt. försäljare ska jag inte få ett nytt , men jag undrar, betyder det att de nya hörlurar har inte samma garanti tid som de gamla?
nu har jag bara garanti i 3 månader på de nya, men kjell and company har ett år garanti på sina produkter....är det verkligen så att nu har jag inte rätt till ett år garanti på de nya hörlurar???

Svar:

Emma
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Lorenzo,

Företag måste inte lämna garanti. Garantier är frivilliga vilket betyder att de kan vara olika långa och täcka olika saker. Läs garantivillkoren för att veta vad som gäller.

Du har alltid rätt att klaga på fel enligt konsumentköplagen
Oavsett hur garantin ser ut har du alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätt betyder att du har rätt att klaga på ursprungliga fel. Ursprungliga fel är fel som fanns i hörlurarna när du köpte dem, till exempel tillverkningsfel. Det går inte att reklamera fel som uppstått av normalt slitage eller på grund av att du har hanterat hörlurarna på fel sätt.

Om du har fått hörlurarna utbytta bör du ha tre års reklamationsrätt på de nya hörlurarna oavsett vad garantin säger. En garanti kan aldrig ge dig sämre rättigheter än lagen.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Har köpt ett par AirPods från Tre. Har skicka in hörlurarna 2 gånger få det har varit fel på båda hörlurarna (höger & vänster) Nu har jag skicka in igen dem då det hände samma problem. De säger att det är mycket vax i hörlurarna som har gjort så att hörlurarna fungerar inte. Konstig nog hade jag också vax de 2 andra gånger men de sa inget. Nu vill de att jag ska betala för att de har undersökt dessa AirPods. Jag har 1 år garanti och har inte behövt tidigare fått betala detta. Måste jag betala nu denna undersökningen? Har liksom inte behövt göra det de 2 andra tillfällen. Samt de vägrar att laga hörlurarnas och får ej pengarna tillbaka trotts 1 år garanti.

Sengul

Svar:

Cecilia
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Sengul,

Tack för din fråga.

Har du inte fått information om att du kan behöva betala för felsökningen ska du inte behöva göra det.

Företaget kan behöva göra en felundersökning för att utreda vad som orsakar felet eller hur det uppstått. Om det visar sig vara ett fel som företaget inte ansvarar för kan företaget ha rätt att ta betalt för undersökningen. Men då ska du alltså ha fått information om avgiften innan undersökningen gjordes.

Är det inte ett ursprungligt fel på lurarna kan du inte kräva att Tre åtgärdar dem kostnadsfritt.

Läs mer om reklamation och garanti

I våra guider du når via länken ovan kan du läsa mer om dina rättigheter och hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens.

Vänligen.

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor