Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Får jag inte ny garanti när varan byts ut?

Lyssna

Fråga från konsument:

hej..jag har bytt mina hörlurar, mot nya eftersom de slutade att fungera som de skulle, detta inom garanti tid, men jag fick inte ett nytt kvitto, enlgt. försäljare ska jag inte få ett nytt , men jag undrar, betyder det att de nya hörlurar har inte samma garanti tid som de gamla?
nu har jag bara garanti i 3 månader på de nya, men kjell and company har ett år garanti på sina produkter....är det verkligen så att nu har jag inte rätt till ett år garanti på de nya hörlurar???

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Lorenzo,

Företag måste inte lämna garanti. Garantier är frivilliga vilket betyder att de kan vara olika långa och täcka olika saker. Läs garantivillkoren för att veta vad som gäller.

Du har alltid rätt att klaga på fel enligt konsumentköplagen
Oavsett hur garantin ser ut har du alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätt betyder att du har rätt att klaga på ursprungliga fel. Ursprungliga fel är fel som fanns i hörlurarna när du köpte dem, till exempel tillverkningsfel. Det går inte att reklamera fel som uppstått av normalt slitage eller på grund av att du har hanterat hörlurarna på fel sätt.

Om du har fått hörlurarna utbytta bör du ha tre års reklamationsrätt på de nya hörlurarna oavsett vad garantin säger. En garanti kan aldrig ge dig sämre rättigheter än lagen.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor