Frågor och svar | Kategori: Resor

Vad gäller när företaget kräver betalning i efterhand?

Fråga från konsument:

Hej! Vi köpte en resa på nätet via supersavertravel 10 augusti 2016 med ett mastercard.
Det krånglade lite när vi gjorde köpet och det fanns flera reservationer av beloppet på kortet och pengar försvann och kom tillbaka. Vi hade hela tiden gott om pengar på kortet så det fanns ingen anledning att köpet inte skulle gå igenom men vi kontaktade supersavertravel som försäkrade oss om att resan var betald och det gjorde dom flera gånger, flera personer.
Det skickades bekräftelser där det står att resan är betald och jag bad om bevis på att resan är betald och då skickades det kvitton och kopior på bekräftelserna.
Den 3e oktober 2017 får jag ett mail från supersavertravel som påstår att köpet 14 månader tidigare inte gått igenom och berättar att jag har till den 11e oktober på mig att betala de nästan 14.000kr annars går detta till inkasso.
Vad har jag för rätt som konsument? Jag anser att jag fått det jag behöver som bevis för att resan är betald och detta sker 14 månader efter köpet!

Svar:

Hej Emma,

Vad tråkigt att det har krånglat för er.

Ett företag har tre år på sig att kräva betalning
Till att börja med har ett företag tre år på sig att kräva betalt av en privatperson. Denna tid kallas för preskriptionstid. Om du har köpt något men inte betalat har alltså företaget möjlighet att kräva betalning under en treårsperiod. Det är alltså svårt att invända mot det faktum att företaget kontaktar er efter 14 månader.

Om ni redan har betalat
Om ni däremot har betalat hela summan har företaget ingen möjlighet att kräva ytterligare betalning. Utifrån det du skriver så verkar det finnas mycket som tyder på att ni förutsatte att resan var betald. Men har det inte dragits några pengar så är resan fortfarande inte betald, vilket innebär att företaget sett till reglerna för preskription fortfarande har möjlighet att kräva betalning. Däremot kan jag inte bedöma vilken betydelse deras egna intyg och bekräftelser skulle få om det skulle visa sig att det faktiskt inte har dragits pengar.  

Om ni tycker att företagets krav på betalning är felaktigt kan ni bestrida (protestera mot) det.

Läs mer om att bestrida i vår artikel

Om ni inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Lycka till!

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor