Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Det dras pengar från mitt konto, hur stoppar jag det?

Fråga från konsument:

Jag har svarat på 4 frågor och vunnit en gåva från Google leverantör. Nu dras det pengar från kontot. Hur får jag stopp på dessa dragningar?

Svar:

Hej Margareta,

Om du inte har beställt något behöver du kontakta din bank för att spärra kortet och få stopp på dragningarna. Du kan också göra en så kallad kortreklamation, vilket betyder att du vänder dig till banken för att få hjälp med en återbetalning.

Läs mer om kortreklamation

Ett erbjudande om att delta i en marknadsundersökning för att få en gåva kan tyvärr vara en så kallad abonnemangsfälla. Ofta är det svårt att förstå att ett erbjudande är förknippat med en prenumeration, men om ett företaget ber om dina kortuppgifter bör du vara uppmärksam. Lämna endast ut dina kortuppgifter om du ska köpa något.

Läs mer om hur du kan gå tillväga om du hamnat i en abonnemangsfälla

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej. Jag har två abonnenter i Google Play och de betalas via Comviq faktura - en app betalas en gång varje 6 månader, den andra app betalas varje månad 79 kronor och det funkar från oktober 2018 (5 månader). Den sista faktura från Comviq innehåller 7 gånger på 79 kr som i summan 553 kronor. Comviq vill inte att makulera fakturan, skicka mig till Google Play. Men Google Play bjuda mig bara att makulera felköp. Men finns ingen köp i sista månader! Jag köpte inga nya app, men jag tvungna att betala 7 gånger istället ett varje månaders betalning som vanligt jag gjort tidigare. Sista dag att betala fusk fakturan är 28 mars 2019 (efter 2 dagar, idag 26/3-19) och jag vet inte vad måste jag göra att undvika det olagligt fusk.


Svar:

Hej Ruslana,

Som jag har förstått det så är GooglePlay en tjänst för android där man köper appar ifrån. Google play är en plattform för köp men själva avtalet tecknas med det företaget som säljer appen. Börja med att ta kontakt med GooglePlay via mejl och fråga varför de har dragit pengar ifrån dig.

Det är viktigt att du läser igenom villkoren för de appar som du har köpt för att ta reda på vad som gäller för ditt avtal med företaget som ligger bakom appen. Det kan finnas information i villkoren om att det kan tillkomma kostnader eller om det avser ett abonnemang.

Läs mer om köp inne i appar

Konsumentvägledning i kommunen
Behöver du mer vägledning kan du ta kontakt med din kommun. De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för vägledning.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Grundregeln är att om ett företag riktar sig mot svenska konsumenter så ska svensk lagstiftning gälla. Beroende på vem som är din avtalspart så kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en prövning om ni inte kommer överens. Vid en sådan prövning så måste beloppet som man tvistar om uppkomma till 500 kronor.

Vänligen



Fråga från en konsument

roblox drar pengar från mitt konto på handelsbanken


Svar:

Hej Gunilla,

Om du inte har beställt något behöver du kontakta din bank för att spärra kortet och få stopp på dragningarna. Du kan också göra en så kallad kortreklamation, vilket betyder att du vänder dig till banken för att få hjälp med en återbetalning.

Om det är så att du har deltagit i någon tävling på nätet eller nappat på ett erbjudande där du exempelvis bara behöver betala för frakt men att det sedan fortsätter komma varor och pengar dras för ditt konto kan du läsa om hur du kan gå tillväga i vår artikel om abonnemangsfällor.

Vänligen



Fråga från en konsument

Hur stoppar jag bluff prenumerationer som kommit på min son telefon abonnemang, det dras 50 kr i veckan


Svar:

Hej Anita,

Om dragningen är felaktig så bör ni kontakta företaget bakom prenumerationen samt operatören bakom abonnemanget och protestera mot dragningarna.

Det kan också vara värt att kontakta Telekområdgivarna på telefonnummer 08 522 767 00. Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för bland annat telefoni. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att aktivt försöka bidra till en lösning.

Läs mer om Telekområdgivarna på deras webbsida

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor