Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Hur länge kan man kräva att det ska finnas reservdelar?

Fråga från konsument:

När jag lämnade in mitt armbandsur för att de skulle sätta in ett nytt batteri så upptäckte jag att funktionen för automatiskt uppdatering av tiden (radio kontrollerad) inte fungerade. Klockan var då 3 år och 3 månader gammal. Jag förstår att garantitiden är ute men var beredd att betala för reparationen själv. Jag skickade då in klockan till en auktoriserad reparationsverkstad. Men svaret var att dom inte kunde reparera den pga att dom inte hade några reservdelar. Kan man inte kräva att dom har möjlighet att göra en reparation längre än 3 månader efter att garantitiden har gått ut?

Svar:

Hej Björn,

Det finns inga lagkrav på att företag ska tillhandahålla reservdelar till de varor de säljer tyvärr.

Rimligen bör företag ändå tillhandahålla reservdelar under den treåriga reklamationstiden för att kunna hantera reklamationer, men det är alltså inget lagkrav. Hade det rört sig om ett reklamationsärende och företaget inte hade kunnat reparera varan på grund av att det saknas reservdelar, hade de ansvarat för att lösa reklamationen på något annat sätt (exempelvis genom att ge dig en ny vara).

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor