Frågor och svar | Kategori: Bostad och hantverkare

Ångerrätt på soffa som köpts via telefon?

Fråga från konsument:

Hej
Jag köpte en soffa per telefon hos en stor möbelaffär osedd men blev väldigt missnöjd med soffan,ringde affären trodde jag kunde göra ett ångerköp men affären säger att man inte kan ångra sitt köp för det är inte webhandel jag gjort.Vid beställning fick jag ej information om att ångerköp ej gäller,affären säger oxå att ångerköp ej går att göra för det är ej lagervara,har man inte 14 dagars ångerrätt?
Mvh
Heikki Åback

Svar:

Hej Heikki,

Det är inte säkert att du har rätt ångra ditt köp tyvärr.

Som huvudregel har du ångerrätt när du ingår ett avtal på distans, till exempel via internet eller telefon. Men i ditt fall beror det också på om möbelaffären har ett system för att ta emot beställningar över telefon. Om affären till exempel har en ordertelefon som du ringt så bör du ha ångerrätt, men om du har ringt till affären på deras vanliga butiksnummer så omfattas med största sannolikhet inte köpet av ångerrätten.

Om butiken inte normalt hanterar köp över telefon så behöver de heller inte informera om att det inte finns någon ångerrätt.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Vänligen,



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor