Frågor och svar | Kategori: Mobil, tv, bredband

Har jag öppet köp på mobil och abonnemang?

Fråga från konsument:

Köpte en mobiltelefon och abonnemang på Elgiganten i söndags men ångrade mig. Gick till affären nästa dag för att säga upp mig men säljare sa att de ska inte ta tillbaka inte telefon och inte avtal heller. Jag har inte öppnat sim-kort och inte använd telefon. Jag ringer eller surfar inte mycket och bindningstid på denna abonnemang 2 år. Jag är pensioner och har inte bra ekonomi. Och månadsavgift dyrt för mig. Har jag inte rättigheter att lämna denna grejor tillbaka? Tack. Med vänliga hälsningar. Hjälp mig snälla.

Svar:

Hej Tatiana!

Tyvärr finns det ingen lagstadgad rättighet som ger dig möjlighet att lämna tillbaka grejerna när du har handlat i butik.

Öppet köp är någonting som är frivilligt att erbjuda. Det innebär att butikerna själva väljer om de vill erbjuda öppet köp och i så fall när det ska gälla.
Om företaget inte skrivit att det finns öppet köp för den vara du köpt, kan du inte räkna med att få lämna tillbaka den.

Vänligen,



Fråga från en konsument

Min dotter råkade ut för samma sak på Elgiganten men både hon och jag hörde att hon skulle betala ett pris och bara det priset som han tjatade om när fakturan kom så har dom satt ett högre pris än vad vi hörde och hade vi hört det andra priset så hade hon inte köpt denna. vad gäller då.
Mvh Lennart


Fråga från en konsument

Jag har en fråga till.
Får säljaren ge kredit till en avbetalning i två år med någon som inte har fast anställning.
Hon fick inrådan att skriva någon summa som årsinkomst.
Tyvärr så fungerar inte mobilen som den ska heller?
Vad kan jag göra nu.
Mvh
Lennart


Svar:

Hej Lennart,

Din dotter är skyldig att betala det pris som hon och säljaren har kommit överens om. Är det så att hon har skrivit på något avtal i butiken, får ni läsa igenom det avtalet för att se vad som gäller. Det är inte tillåtet för ett företag att skicka en faktura på ett högre belopp än vad som avtalats.

Kreditavtal
Gällande din andra fråga, så är detta upp till kreditgivaren själv att välja. Kreditgivaren styr själv vad de ska ha för villkor angående detta.

Alla kreditgivare måste dock göra en kreditprövning innan ett kreditavtal ingås. Kreditprövningen görs för att avgöra om personen som ansöker om krediten har ekonomiska förutsättningar att betala tillbaka krediten.

Om en kreditgivare inte följer reglerna om kreditprövning har Konsumentverket möjlighet att utfärda en varning med en sanktionsavgift. Beroende på hur allvarlig överträdelsen är kan Konsumentverket istället förelägga ett bolag att upphöra med sin kreditgivningsverksamhet eller enbart varna bolaget.

Reklamera om mobilen inte fungerar
Om mobilen inte fungerar som den ska så har hon rätt att göra en reklamation. Det betyder att hon kan vända sig till butiken hon köpt telefonen av och klaga på det som är fel och kräva att de ska rätta till det. Det ska i så fall ske kostnadsfritt för din dotter, så länge det handlar om ett ursprungligt fel. Hon kan alltså inte göra en reklamation om det handlar om ett fel som hon själv orsakat eller ett fel som beror på ett normalt slitage.

Ta gärna skriftlig kontakt med butiken vid en reklamation. Din dotter kan alltså skriva ett mejl till butiken och klaga på det som är fel. På så sätt kan hon då också spara ett bevis på att hon har klagat, och när hon har gjort det.

Om hon inte kommer överens med företaget
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit din dotter kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om din dotter och företaget inte kommer till en lösning kan hon göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Vänligen



Fråga från en konsument

Vi köpte en mobil på Elgiganten för 3 dagar sedan. På deras skyltar står det prova i 30 dagar om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka. Öppnade och laddade telefonen. Har aldrig startat den. Kommer in och dom säger att det står på kvittot att det ej gäller telefoner. Inte heller bytes rätt. Känner mig otroligt lurad. Finns det något man kan göra?


Svar:

Hej Angelica,

Om du påstår att du och butiken har avtalat om att du ska ha möjlighet att lämna tillbaka telefonen så måste du också kunna bevisa det för att faktiskt kräva det. Anledningen till detta är för att öppet köp och bytesrätt är helt frivilligt för butiker att erbjuda och är alltså inte reglerat i lag.

Skulle det vara något fel på telefonen, att den exempelvis inte fungerar som den ska eller att den inte stämmer överens med säljarens beskrivning av telefonen så har du enligt lag rätt att klaga på telefonen.

Erbjuder butiken någon garanti som säger att du har 30 dagar på dig att testa telefonen och att du kan lämna tillbaka den om du inte är nöjd så ska ju butiken också hålla det såklart, men det är återigen du som då måste bevisa att ni har avtalat om en sådan garanti också. Står det ingenting om detta på kvittot blir det tyvärr svårt för dig att kräva något också.

Om du anser att butikens marknadsföring är vilseledande kan du göra en anmälan om det till Konsumentverket.

Till webbanmälan på Konsumentverkets webbplats

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor