Frågor och svar | Kategori: Andra områden

Får tandläkaren boka tid åt mig?

Fråga från konsument:

Fick brev från en tandläkare som jag har besökt en gång tidigare att de har reserverat tid för mig. De skriver även att "Sent återbud eller uteblivande debiteras enl taxan". Jag har alltså inte bokat något utan de har bara "tilldelat" mig en tid. Det kan väl inte vara rimligt att de får göra så här?

Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Jacob,

Så länge du någon gång har godkänt att tandläkaren får kalla dig till en nytt besök på det här sättet är det okej. Det kan räcka att du har lämnat ditt godkännande muntligen.  

I svensk rätt finns det en grundprincip som innebär att du måste acceptera ett avtal för att kunna bli bunden av det. Det gäller även i det här fallet. Sammanfattningsvis är det alltså okej för tandläkaren att kalla dig till en ny tid och att ta ut en avgift för uteblivet besök – så länge du någon gång har godkänt det.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej,
jag har muntligen sagt att jag inte vill ha bokningar från min tandläkare. Tandläkaren fortsätter skicka kallelser. Och hur ska det hanteras? Vem muntliga avtal gäller? Fullständigt obegripligt att en tandläkare ska åberopa något som ens aldrig kanske har hänt. Och för hur många år gäller avtalet? Vem har rätt om det blir ett bestridande? En muntlig uppsägning är väl minst lika giltig?
mvh


Svar:

Erika
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Peter,

Muntliga avtal ska också gälla dock kan de vara svåra att bevisa. Du kan skriva till tandläkaren och säga att du inte vill ha fler kallelser.

Om det är så att du har tackat ja till ett avtal som har en bindningstid så ska du förhålla dig till den tiden. Börja med och se över avtalet och dess villkor för att se vad du har tackat ja till från början.

En muntlig uppsägning ska vara giltig men det blir upp till dig att bevisa att du har sagt upp avtalet.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hej, fick precis en räkning från tandläkare för uteblivet svar i telefon, har bytt tandläkare och även informerat om detta till dom, så blivit debiterad för 2019,2020,2022
Plus faktura avgift

Hur går man tillväga ?

Gustav

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Gustav,

Om du har fått ett betalningskrav som du anser är felaktigt kan du alltid välja att bestrida det. Detta för du skriftligt till företaget, till exempel via mejl. Om företaget sen vänder sig till ett inkassobolag eller Kronofogden så ska du bestrida skriftligt även till dessa.

Läs mer om att bestrida en faktura på vår webbplats​​​

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Fråga från en konsument

Hur mycket kan tandläkare debatera mig för en utebliven besök, 200 kr. eller 400 kr.?

Ahmed Hassan

Svar:

Emma J
Vägledare,
Konsumentverket

Hej Ahmed,

På 1177 kan jag läsa att det i vissa län är 400 kr som debiteras vid uteblivna besök, till exempel i Stockholm.

Läs mer på 1177 och se vad som gäller för din region​​​

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor