Frågor och svar | Kategori: Reklamation och garanti

Vad kan jag göra när det saknas bruksanvisning?

Fråga från konsument:

Har fått problem med företaget Aprilice AB (nordensolar) Köpte en solelsanläggning från dom, och när jag skulle börja montera saknades beskrivning på svenska, de påstod att den inte fanns på svenska, men jag gick in på Solaredges hemsida och laddade hem den, så vist fanns den.
Sen kom kommunikationstillbehören, lika här ingen svensk beskrivning och ingen på engelska hur den skulle användas bara monteras, och denna fanns inte på soleredges hemsida heller på svenska, Här skulle varit en inloggningsanvisning och ett lösenord till Solaredgeportalen för att kunna se uppgifter från växelriktaren. De svarar inte längre på mail, hur göra

Svar:

Hej Torbjörn,

Förutsatt att du är privatperson i detta ärende gäller konsumentköplagen. När du som privatperson köper en vara av ett företag har du rätt att få en bruksanvisning som innehåller instruktioner så att du kan installera, montera och använda det du har köpt.

I de flesta fall kan du kräva att få en bruksanvisning på svenska men det kan vara okej med en engelsk bruksanvisning när det handlar om avancerade tekniska eller elektroniska apparater.

Läs mer om bruksanvisning

Konsumentköplagen ställer krav på bruksanvisning
Om du saknar bruksanvisning kan det ses som att varan är felaktig. Vid fel behöver du skriftligen klaga till företaget och ställa krav på ett avhjälpande, alltså kräva att företaget ger dig de anvisningar som behövs för att montera och använda det du har köpt.

Om du inte redan betalat har du möjlighet att hålla inne en del av betalningen som säkerhet för ditt krav. Om företaget inte ger dig de anvisningar som behövs och felet är av stor betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet och få dina pengar tillbaka.

Läs mer om konsumentköplagen

Tänk på att ställa skriftliga krav till det företag du har handlat av, gärna via mejl. Spara också kopior.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Vänligen



Fråga från en konsument

Vilken paragraf i konsumentköplagen då? Informationen på denna sida är vag.


Svar:

Hej Nein,

Det är 16§ konsumentköplagen. Så här står det:

Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor