Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Abonnemanget uppsagt men det har ändå dragits pengar, vad gör jag?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej.

Jag sade för några månader sedan upp ett abonnemang som jag fick bekräftelsemejl på var avslutat men efter det så har det dragits pengar varje månad som jag inte upptäckt förrän nu. Jag har inte fått någon information om att pengar skulle fortsätta dras utan antog att ett mejl som bekräftade att min prenumeration var uppsagd faktiskt innebar det också.

Har jag rätt att få pengarna tillbaka?

Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Louie,

Om företaget felaktigt har dragit pengar från dig har du möjlighet att kräva återbetalning.

Även om du har fått en skriftlig bekräftelse på att prenumerationen är avslutad kan det vara bra att läsa villkoren för prenumerationen. Vissa avtal har en bindningstid eller uppsägningstid, så titta i villkoren för att se vad som gäller för just ditt avtal.

Om du inte hittar något i villkoren som kan förklara varför det har dragits pengar är det viktigt att kontakta företaget skriftligen, exempelvis via mejl. Förklara att det har dragits pengar trots att prenumerationen är avslutad och att du vill ha återbetalning.  

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats 

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej! Jag har en liknande upplevelse som ovanstående. Jag flyttade för en tid sedan och upptäckte då att det inte var ett Comhem-hus och sade därför upp det abonnemanget och valde Boxer istället, men ångrade mitt val och utnyttjade min ångerrätt (inom 14 dagar). Trots det så har Boxer dragit pengar från mitt konto - det är nu andra månaden i rad som detta sker. Den här månaden ringde jag redan den 28 februari och påtalade att det än en gång hänt och fick då lämna ut kontouppgifter för att de skulle kunna sätta in pengarna (bara det känns obehagligt), när inget hänt på en vecka ringde jag igen och fick då veta att jag skulle få vänta på återbetalning i minst 14 dagar till. Får dom verkligen göra så här - dom avslutar ju inte sina ärenden på ett korrekt sätt, utan det ligger på mig som kund att ta bort autogirot hos banken - de skulle ju kunna dra pengar hur länge som helst och komma undan med det om inte jag varit uppmärksam.


Svar:

Hej Marianne,

Vad gäller?
Om du utnyttjat din ångerrätt så ska företaget betala tillbaka vad du betalt inom 14 dagar. I det här fallet verk det ju snarare röra sig om felaktiga dragningar och de ska betalas tillbaka omgående utan dröjsmål.

Vad kan du göra?
Om företaget inte betalar tillbaka vad de är skyldiga och det rör sig om mer än 500 kronor så kan du i första hand anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få den prövad av dem. Det kostar inget att få sin tvist prövad av nämnden och anmälan görs på deras webbplats.

Om det finns en erkänd skuld och den inte betalas kan du även vända dig till Kronofogden för att driva in din skuld. Mer information finns på deras webbplats.

Det finns ett problem!
Det finns dock ett problem, det tar ungefär sex månader för ARN att pröva ett ärende. Sannolikheten är därför stor att företaget har hunnit betala tillbaka vad de är skyldiga långt innan nämnden prövar tvisten.

Vänligen



Fråga från en konsument

Har sagt upp ett abonnemang hos nu.vival vid 3 tillfällen men dom fortsätter att dra pengar från mitt konto samt skicka produkten, vad skall jag göra för att få ett avslut


Svar:

Johanna
Johanna
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Åsa,

Om du har sagt upp abonnemanget och inte har någon bindningstid eller uppsägningstid så ska du heller inte behöva betala längre. För att ta reda på om du har någon bindningstid eller uppsägningstid måste du läsa avtalsvillkoren.

Om företaget fortsätter att dra pengar fast du har sagt upp abonnemanget så kan det vara en bra idé att spärra ditt kort hos banken så de inte kan fortsätta dra pengar. Du måste också meddela företaget skriftligen om att du har sagt upp abonnemanget och att du därför inte tänker betala mer. Förklara i så fall också att det har dragits pengar trots att abonnemanget är avslutat och att du vill ha återbetalning för de pengar som har dragits.

Skriftlig uppsägning
Det är alltid bra att säga upp ett abonnemang skriftligen. På så sätt kan du ju sedan också i efterhand bevisa att du har sagt upp abonnemanget och när du har gjort det. Ett företag kan dock inte kräva att du säger upp abonnemanget skriftligen.

Kortreklamation
Om du inte får tillbaka de pengar som företaget har dragit efter att du sagt upp abonnemanget kan du prova att ta kontakt med din bank och se om de har möjlighet att göra en kortreklamation så du får återbetalning på det sättet. Mer information om kortreklamationer kan du få hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Du hittar deras kontaktinformation på deras webbplats.

Vänligen

Johanna
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor