Frågor och svar | Kategori: Miljö och hållbarhet

Tillåtet att sälja mat som har passerat bäst före-datum?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har handlat mat och ser nu att osten jag köpte har passerat bäst före-datum. Jag blir så klart jätteirriterad! Får butiken verkligen sälja mat som har passerat bäst före-datum?!

Svar:

Hej Per,

Ja, det är faktiskt tillåtet att sälja livsmedel som har passerat bäst före-datum, så länge produkten som säljs inte är dålig eller hälsofarlig. Anledningen är att maten oftast går att äta efter att bäst före-datum gått ut.

Det är butiken som ansvarar för att de produkter som säljs är säkra. Till skillnad från livsmedel som har passerat bäst-före datum är det däremot inte tillåtet att sälja produkter som har passerat sista förbrukningsdag. Denna märkning används för livsmedel som snabbt kan bli dåligt och som kan göra dig sjuk om du äter efter sista förbrukningsdag.

Mer information om livsmedel, hållbarhet och märkning hittar du på Livsmedelsverkets webbplats

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej .. före veckan köpte jag saffran från Ö&B .. efter två dagar sen min fru skulle använde en förpackning av saffran men hon upptäckte att det står ( bästa före 2017/06/15 ) !! Det betyder gått ut om 28 månader sen !! Idag åkte jag till Ö&B för att tillbaka byta saffran .. men de sa : nej!
Öppet köp eller byts rätt gäller inte livsmedel och det står på kvitto
Vad tror ni?

Ali Alsaaid

Svar:

Caroline
Caroline
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Ali,

Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiker att erbjuda. Butiken kan därför neka dig att returnera varan eftersom det framgår på kvittot att livsmedel är undantag för öppet köp.

Sedan som min kollega Isabelle skriver så är det tillåtet att sälja livsmedel som passerat bäst före-datum så länge produkten som säljs inte är dålig eller hälsofarlig.

Mer information om livsmedel, hållbarhet och märkning hittar du på Livsmedelsverkets webbplats

Vänligen

Caroline
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Hej,

Jag har sett en mat vara som har utgång datum säljer i någon affär. Jag informerade affären, men hen vill förfarande att sälja oavsett att datum utgång.
Vem ska jag informera? Det finns risk att en kund köpa dessa mat och bli sjuk.

Moh

Svar:

Johanna
Johanna

Hej Moh,

Du kan ta kontakt med livsmedelsinspektören i den kommun där affären finns, för att informera om detta. Livsmedelsinspektören sitter oftast på kommunens miljöförvaltning.

Vänligen

Johanna

Fråga från en konsument

Hej! Jag har läst mig till att näthandlare kan neka öppet köp ("ångerrätten") på "Varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel". Kan nätaffär neka öppet köp på foder och tillskott till djur? Dessa foder och tillskott håller ofta 9-24 månader efter tillverkningsdatum. Kan tilläggas att på aktuell sajt där jag har sett detta finns den information ang. näringsvärden, innehåll etc. som står på förpackningarna. Därför tänker jag att vi kunder kanske får samma information genom att handla på nätet som vi hade fått om vi hade köpt varan på plats i butik. Det skulle vara intressant att få svar på denna fråga. Vi har tyvärr ingen konsumentvägledare i vår kommun, så hoppas att ni kan svara.

Caroline

Svar:

Cecilia
Cecilia
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Caroline,

Huvudregeln är att man som konsument enligt lag har ångerrätt i 14 dagar om man handlar någonting från nätet. Det finns dock vissa undantag, som du nämner, som gör att man inte har ångerrätt. Ett exempel på ett sådant undantag är som sagt varor som snabbt kan försämras och bli dåliga. När man faktiskt har ångerrätt och inte måste dock bedömas från fall till fall och vi kan inte avgöra om du har ångerrätt om du exempelvis köper aktuellt hundfoder eller inte.

Om du som konsument hamnar i en tvist med ett företag angående det så är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN) du kan vända sig till för att få en bedömning av ärendet.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäla avtalsvillkor
Om du tycker att ett företag har oskäliga avtalsvillkor, till exempel om de är skrivna på ett otydligt sätt, ger företaget orimliga fördelar eller ger dig sämre rättigheter än vad du har enligt lag, kan du göra en anmälan till Konsumentverket. En sådan anmälan kommer inte hjälpa dig i ditt enskilda ärende men kan komma andra konsumenter till nytta längre fram.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor