Frågor och svar | Kategori: Abonnemang och prenumerationer

Får företaget bestämma hur uppsägningen ska göras?

Fråga från konsument:

Hej!

Skriver till er för min mammas räkning. Hon vill säga upp sin tidningsprenumeration och ringde därför till företaget igår. Hon fick då beskedet att hon var tvungen att logga in på sin medlemssida och göra uppsägningen där, annars gick det inte. Det står i deras villkor sa de. Jag kan hjälpa henne men det känns väldigt besvärligt att man ska behöva logga in någonstans för att säga upp en prenumeration. Hur gör de som inte har någon dator? Låter helt orimligt tycker jag, därför ville jag höra med er vad som egentligen gäller innan jag kontaktar företaget.

Svar:

Hej Karim,

Ett företag får inte kräva att uppsägningar ska göras i en viss form eller via ett särskilt kommunikationssätt (exempelvis brev). Det är upp till konsumenten (i det här fallet din mamma) att välja hur uppsägningen ska göras, antingen muntligt eller skriftligt. Fördelen med att göra en skriftlig uppsägning är att den går att bevisa i efterhand. Gör du en muntlig uppsägning kan det därför vara bra att be om en skriftlig bekräftelse på att avtalet är uppsagt.

Det går att göra en anmälan till Konsumentverket om du upptäcker villkor som inte tillåter konsumenter att själva välja på vilket sätt ett avtal ska sägas upp.

Gör en webbanmälan till Konsumentverket

Hör av dig om du har fler frågor!

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor