Frågor och svar | Kategori: Kläder och utseende

Nya glasögonen gör mig yr. Vad kan jag göra?

Lyssna

Fråga från konsument:

Jag har köpt dyra, progressiva glasögon. Nu har jag använt dem i några dagar men klarar knappt av att ha dem på mig på grund av att jag blir yr och illamående. Detta är inte vad jag förväntat mig av så dyra märkesglasögon. Optikern säger att de inte kan ge mig pengarna tillbaka... Vad gäller?

Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Anna,

Det kan ta viss tid att vänja sig vid nya progressiva glasögon. Om du endast haft glasögonen i några dagar kan du behöva vänta något längre för att se om problemen försvinner. Om det inte går över kan du reklamera (klaga) hos optikern.

Reklamera glasögonen
Om det är fel på glasögonen kan du i första hand kräva att optikern åtgärdar felet eller ger dig nya glasögon. Börja med att klaga direkt hos optikern och tänk på att ställa dina krav skriftligen, exempelvis via mejl. Om optikern inte kan åtgärda felet eller ge dig nya glasögon som passar ditt synfel kan du ha rätt att häva köpet, alltså få tillbaka dina pengar.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

För att du ska kunna nå framgång vid en prövning hos ARN krävs dock att du kan visa att glasögonen är felaktiga, till exempel genom en ny synundersökning. Men det är inte alltid det räcker eftersom synen eventuellt kan ha förändrats sedan den första undersökningen.

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Jag är i samma situation, har testat mina progressiva glasögon i tre månader men påpekade med jämna mellanrum dvs nästa en gång i månaden att jag blir yr och illamående när jag försöker vänja mig med glasögonen. Varje gång fick jag råd från optikern att fortsätta lite till. Till slut bestämde jag mig att lämna tillbaka glasögonen och fick erbjudande att få läsglasögon men det fungerar inte för mig så jag skulle få nya glas(icke progressiva) i samma bågar jag köpt glasögonen. Vid avhämtning av de nya gasögonen som var betydlig billigare än de progressiva fick jag veta att jag inte få tillbaka någonting eftersom det var en beställningsvara. Stämmer det generellt hos alla företag som tillverkar glasögon?


Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Katarzyna,

Jag känner inte till att det skulle vara något som stämmer in på alla företag som säljer eller tillverkar glasögon.

Som min kollega skriver ska företaget i första hand åtgärda felet eller ge dig nya glasögon – under förutsättning att det är något fel på glasögonen. Det kan exempelvis handla om att optikern har gjort en felaktig bedömning. I ett sådant läge spelar det ingen roll att glasögonen är en beställningsvara.

Är det däremot inget fel på glasögonen har företaget ingen skyldighet att gå med på de krav du ställer. Kan det vara så att företaget menar att det inte är något fel på dina glasögon?

Om ni inte är överens kan ett alternativ vara att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som du kan läsa om i min kollegas svar. 

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor