Frågor och svar | Kategori: Kläder, skor, accessoarer

Rättigheter vid försenad leverans?

Fråga från konsument:

Hej!

Jag beställde en klänning på internet för ungefär två veckor sedan. Det stod att det skulle ta 3-5 dagar för leverans, men jag har alltså fortfarande inte fått någon klänning... Har inte hört något från företaget. Jag hade tänkt att ha den på ett bröllop snart och kan inte vänta så mycket längre. Vad kan jag göra och vad har jag rätt till?

Svar:

Hej Joline,

Om du inte redan har gjort det behöver du först kontakta företaget för att klaga på förseningen. Det är bra om du skriver till företaget, exempelvis via mejl. Vid en försening kan du i första hand kräva att varan ska levereras, men i vissa fall kan du ha rätt att häva köpet.

Kräv att företaget levererar varan 
När du ställer krav på att företaget ska leverera varan är det bra att ge företaget en tilläggstid, alltså ett sista datum för när klänningen senast ska levereras till dig. Tänk på att tilläggstiden inte får vara för kort, företaget måste få en rimlig chans att leverera. Du kan också skriva att du kommer att häva köpet om du inte har fått klänningen inom tilläggstiden.

Hålla inne betalning
Vid försening, eller dröjsmål som det kallas i lagen, har du möjlighet att vänta med att betala för varan tills att den har levererats. Tänk på att skriva till företaget att du håller inne betalningen. Om du har köpt varan på kredit, exempelvis på faktura eller avbetalning, har du samma rätt att hålla inne betalning gentemot kreditgivaren. Då ska du meddela både företaget och kreditgivaren att du håller inne med betalningen.

Häva köpet
I vissa fall kan du ha rätt att häva köpet, vilket innebär att köpet inte längre gäller. Det kan du ha rätt till om du har gett företaget en tilläggstid utan att klänningen har levererats.

Om förseningen är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet även om du inte har gett företaget en tilläggstid. Det kan exempelvis handla om att du innan köpet har informerat företaget om att leveransdatumet är avgörande för ditt köp.

Ersättning för kostnader
Om du får extra kostnader på grund av förseningen kan du kräva ersättning av företaget. I lagen kallas denna typ av ersättning skadestånd. Kostnaderna ska ha en direkt koppling till förseningen och du behöver kunna visa vilka kostnader du har haft.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här
 
Om du redan har betalat och företaget nekar dig återbetalning (eller inte svarar) kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Hör av dig om du har fler frågor eller funderingar. Hoppas det löser sig!

Vänligen



Fråga från en konsument

Hej,
Jag har beställt och betalt varor (två par jeans och en klänning) den 14/9 och de har inte kommit. Butiken svarar inte på några mail över huvudtaget. Vad gör jag? Detta är andra gången mina varor inte kommit, förra gången höll jag på likadant och mailade msaaor av gånger. Till slut fick jag mina pengar tillbaka. Vad ska jag göra tycker du?


Svar:

Hej Lisa,

Jag uppfattar det som att första gången du inte fick dina varor, fick du tillslut tillbaka dina pengar men att du den här gången varken får dina varor eller dina pengar tillbaka.

Som Isabelle har skrivit här ovanför, så kan du börja med att ge företaget du köpt plaggen av en tilläggstid. Levererar de inte inom den tilläggstiden kan du häva köpet. Det betyder att du i så fall ska få dina pengar tillbaka som du betalat för plaggen.

Kortreklamation
Om du har betalat varorna med kort, och inte får tillbaka dina pengar trots en hävning så kan du ta kontakt med din bank och se om det finns möjlighet att göra en kortreklamation, vilket betyder att du vänder dig till banken för att få hjälp med en återbetalning.

Om du behöver mer information om kortreklamationer är mitt tips att kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå. De är specialister inom bank- och finansområdet och ger oberoende, kostnadsfri vägledning.

Telefon: 0200 - 22 58 00.
Telefontider: Vardagar mellan 9 - 12.

Du kan också mejla dem via kontaktformuläret på deras webbplats.

Om en kortreklamation inte är aktuell kan du, som min kollega nämner i svaret ovan, göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Vänligen



Fråga från en konsument

Jag råkade ut för samma sak.Har beställt kläder den 11.9..Varan skulle komma senast den 12.10..Har inte sett röken av varan.I början skickade företaget flera gånger i veckan reklam,rea,osv.nu har dom slutat.Trots flera mail från min sida har jag inte fått ett enda
svar.
Jag undra om Ni har fått klagomål över detta företag??
Ligthin The Box


Svar:

Hej  Wolfgang,

Du kan själv söka i Konsumentverkets diarium för att se om det har kommit in anmälningar mot ett specifikt företag. Konsumentverket tar emot anmälningar om exempelvis marknadsföring och avtalsvillkor.

Här hittar du mer information om vad du kan anmäla till Konsumentverket.

Att ett företag har blivit anmält till Konsumentverket behöver inte betyda att företaget har brutit mot någon lag.

Läs mer om vad som händer efter att en anmälan har kommit in.

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor