Frågor och svar | Kategori: Klaga och ångra

Kan företaget avbryta ordern trots orderbekräftelse?

Lyssna

Fråga från konsument:

Hej,

För några dagar sen beställde jag skor på en hemsida. Jag fick en bekräftelse på mailen bara någon minut efter att jag hade slutfört köpet. Nu har företaget mailat mig igen och skriver att skorna inte finns i lager just nu och att de inte kommer att kunna genomföra köpet. Kan de verkligen göra så? De har ju skickat en bekräftelse?

Svar:

Isabelle
Isabelle
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Petter,

Det kan vara så att företaget inte är bundna av din beställning, och därför inte måste leverera skorna. För att vara bundna måste det finnas ett avtal, och det är inte säkert att företagets bekräftelse betyder att det finns ett avtal.

Vad står det i bekräftelsen?
Företaget ska skicka ut en bekräftelse när de har tagit emot din beställning. Men att du får en bekräftelse behöver inte betyda att du har ett avtal med företaget, utan det viktiga är vad som står i bekräftelsen. Om det står i bekräftelsen att ditt köp är bekräftat har du sannolikt ingått ett avtal med företaget, om inte avtalsvillkoren säger något annat.

Om det däremot exempelvis står att din beställning endast är mottagen men ännu inte hanterad är det inte säkert att det ses som ett avtal. Vissa företag bekräftar ditt köp genom att skicka ytterligare ett meddelande när de har hanterat din beställning. Detta ska i sådana fall framgå av bekräftelsen eller företagets villkor.

Om det finns ett avtal kan du hävda att få varan
Om det finns ett avtal är både du och företaget bundna av det, och du kan kräva att företaget levererar skorna. Om du inte kan visa att ni har ingått ett avtal är företaget inte skyldiga att leverera.

Om ni inte kommer överens
Om du tycker att det finns ett avtal och kan visa det, trots att företaget inte håller med om det, kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Du får gärna höra av dig igen om det dyker upp nya frågor!

Vänligen

Isabelle
Vägledare, Hallå konsument

Fråga från en konsument

Min dotter fick ett mail där det stod: Detta är en tillfällig bekräftelse på din order, ca. ett dygn senare gick hon in på företagets hemsida för att kolla ordern, där stod: Avvisat?? varken mer eller mindre. är det något som används ofta?? Det var en jacka till ett bra pris, jag kan förstå om den hade blivit slutsåld fort, men avvisad?? Får man överhuvudtaget göra så??


Svar:

Janet
Janet
Vägledare,
Hallå konsument

Hej Anders,

Som det förklaras i tråden här ovan behöver du få en bekräftelse på ditt köp för att kräva något från företaget. Innan företaget bekräftat att du får köpa varan finns inget avtal mellan dig och företaget.

Företag använder sig av olika skrivelser. Ibland står det förtydligat i själva mejlet att ordern är accepterad först när du får en bekräftelse på ditt köp. Ibland framgår det av företagets villkor. Undersök om företaget förklarar någonstans vad "tillfällig bekräftelse" betyder. Om det framgår att det betyder att företaget endast tagit emot din order har ni troligtvis inte ingått något avtal ännu. I ett sådant fall kan du tyvärr inte kräva att få köpa varorna.

Tycker du att företaget är otydliga i sina villkor? Då kan du anmälan det till Konsumentverket.

Till webbanmälan på Konsumentverkets webbplats

Vänligen

Janet
Vägledare, Hallå konsument

Kommentera eller ställ en följdfråga


Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Vi svarar dig oftast inom 48 timmar

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor