Frågor och svar | Kategori: Pris och betalning

Vad gäller för rea?

Fråga från konsument:

Måste fråga er om en sak som jag verkligen blir irriterad på. Jag tycker att det är många företag som använder ordet "rea" på helt fel sätt. Vissa har rea-skyltar uppe i princip året om, och tittar man noga så ser man ibland att priserna knappt är sänkta. Känns som att det bara handlar om att lura till sig kunder tycker jag. Vad finns det för regler kring detta?

Svar:

Hej Mirja,

På rea ska det vara väsentligt lägre pris. Vad som räknas som väsentligt lägre pris beror på vilken bransch det gäller och vilka varor det rör sig om.

Hur begränsad tiden ska vara för att butiken ska få kalla det rea går inte att ange exakt, det får bedömas från fall till fall. Men enligt Marknadsdomstolen (MD) bör en rea normalt pågå i några få veckor.

Om du tycker att ett företag använder sig av rea på fel sätt kan du informera Konsumentverket om detta genom att göra en anmälan.

Gör en webbanmälan till Konsumentverket

Vänligen



Fråga från en konsument

Jag håller med Mirja fullständigt!
Tror butikerna att konsumenten är dum. Det är ju ALLTID REA. Kunderna går bara och tittar på reapriser och rabatter utan att reagera. Lagstadga två reor per år, vårrea och höstrea!
Se nu under decembermånad då det skall vara handlarnas bästa tid. Vilken butik är det som inte har REA? I December innan jul!
Inför vår och höst rea, så var det förr, men det var inte bättre förr det är sämre nu!


Svar:

Hej Thorsten,

Tack för din kommentar. Precis som jag skrev till Mirja får du gärna göra en anmälan till Konsumentverket om du ser företag som använder sig av rea-begreppet på fel sätt.

Gör en webbanmälan till Konsumentverket

Vänligen



Fråga från en konsument

Om man köper ett par skor på Black friday och det är fel storlek ska man betala mellanskillnaden om man byter dagen efter


Svar:

Hej Urban,

Om du köper något i en butik är det upp till butiken att välja om de erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Det är alltså ingenting som är reglerat i lag. Av den anledningen måste du kolla med butiken vad som gäller i detta läge, om du har öppet köp/bytesrätt eller inte.

Har du handlat på nätet har du ångerrätt i 14 dagar. Det betyder att du kan ångra köpet och lämna tillbaka varan. Du kan dock inte kräva att få byta varan till en annan vara kostnadsfritt om du exempelvis har köpt fel storlek, om inte företaget själva erbjuder den möjligheten.

Vänligen



Frågan är stängd!

Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.

Hittar du inte svaret? Ställ en egen fråga!

Ställ fråga

Vi svarar på dina frågor